Abstract:
نبرد مخفی و یا شبانه یکی از روش های غافل گیری دشمن است. به نظر می رسد در قرآن کریم از این نوع روش سخن به میان آمده است. تهدید دشمن با آگاهاندن وی از وجود سربازان مخفی و یا وجود سرمایه های پنهان سبب می شود، دشمن نتواند برآورد صحیحی از امکانات و قابلیت های نیروهای الهی داشته باشد، و این نوعی تهدید و تخویف به شمار می آید. روش شناسی: واژه ی سریا و مشتقات دیگر از ریشه ی سری دارای مفهوم لشگر مخفی، و یا لشگرکشی شبانه است، در این پژوهش تلاش بر آن است، ابتدا یک ریشه شناسی دقیق از این واژه ارائه شود، سپس تطور این واژه در زمان های مختلف بررسی شود و ارتباط این ریشه با ساختار سوره مریم و اسراء تبیین گردد. و در دیدگاه های مفسران گذشته درباره مفهوم این واژه با توجه به سیاق آیات و ادبیات عرب بازنگری صورت گیرد. واژه سریا، ارتباطی با ریشه اسری دارد، و می تواند به سربازان پنهان و مخفی خداوند اشاره نماید.
Machine summary:
"واژهی «سریا» پیش از نزول قرآن (عرب جاهلی) این ریشه چندین بار، در اشعار جاهلی به چشم میخورد، و در دو معنای مهم کرامت و در معنای رود کوچک به کار رفته است، ولی تفسیر «سریا» به رود و نهر کوچک نتوانسته است؛ ذهن مفسران را اقناع نماید و همین سبب گردید که، دربارهی این واژه پرسش بیشتر صورت گیرد؛ برخی با در نظر گرفتن این نکته که؛ این واژه دربارهی حضرت عیسی به کار رفته است، آن را واژهای سریانی، حبشی و یا نبطی دانستهاند، در حالی که همانطور که گفته شد، این واژه در زبان سریانی به معنای نهر و یا جدول نیست، بلکه واژهی «سفیتا» در زبان سریانی به معنای نهرهای باریک به کار رفته است.
سهل الخلیفه ماجد ذو نائل مثل السری تمده الانهار (سیوطی، 1/261؛ بنت الشاطی، 443) ولی این پرسش همچنان باقی است که چرا قرآن کریم با وجود الفاظ نهر، از لفظ سری که واژهای کم کاربرد است برای بیان این معانی بهره برده است؟ به نظر میرسد؛ خطاب قرار دادن مریم و نامیدن عیسی به این نام کاربرد یک اصطلاح دینی بوده باشد، که پیش از آن نیز دربارهی حداقل عدهای، کاربرد داشته است و بخاطر آشنایی مریم، با تعالیم مذهبی یهودیان، این واژه، برای وی مأنوس بوده باشد.
خداوند، در ادامهی این سوره، سپاه خود، چه سربازان مخفی و چه آشکار، را با جنود شیطان مقایسه میکند، و میگوید: به زودی خواهند دانست که؛ کدامیک ـ خداوند یا شیطان ـ سپاه ضعیفتری دارد؟ (مریم، 75) عبارت بعدی که مریم را، دعوت به خوردن و نوشیدن و روشن داشتن چشم میکند، (مریم، 26) نشان میدهد، که فرزند مریم به پیامبری برانگیخته شده است و دیگر جای هراسی برای مریم وجود ندارد، بهویژه، عبارت میتواند تأیید برانگیخته شدن عیسی به نبوت، از همان لحظه تولد و یا حتی زودتر از آن، باشد، زیرا نبوت او در همان زمان کامل شد."