Abstract:
در این نوشتار، اثرهای معرفی عامل تاثیر ۵ ساله را بررسی می کنیم. داده های عامل تاثیر را برای همه ی رشته های علمی قابل دسترس در گزارش های رونگاشته از مجله ها (Journal Citation Report) گرداوری کرده ایم. برای تمام این رشته ها، ارتباط میان عامل تاثیر 2 ساله ی (۲IF) سنتی و عامل تاثیر ۵ ساله ی جدید را مورد توجه قرار می دهیم. تمرکز اصلی ما بررسی آن است که آیا عامل های کم تاثیر سنتی در مجله های آماری با این معیار جدید بهبود می یابند یا خیر. نتایج نشان می دهند که رشته ی آمار به راستی از روزن گاه ۵ ساله سود می برد، به این معنا که، مقدار عامل تاثیر افزایش می یابد. به نظر می رسد که این برای بیش تر رشته های علمی درست باشد، هر چند که رشته ی آمار از این لحاظ در میان 1۵ رشته ی برتر (از میان 171 رشته) رتبه بندی می شود.
In this paper، we investigate the effects of the introduction of 5-year impact factors. We collect impact factor data for all disciplines available in Journal Citation Reports. For all these categories، we give insights into the relationship between the traditional 2-year impact factor and the new 5-year impact factor. Our main focus is to investigate whether the traditionally low impact factors for statistics journals improve with this new measure. The results show that the statistics discipline indeed benefits from the 5-year window، that is، the impact factor increases. This appears to be true for most disciplines، although the statistics discipline ranks among the top 15 (out of 171) disciplines in this respect.
Machine summary:
معرفی عامل تأثیر 5 ساله 5 FI :آیا برای مجلههای آماری سودمند است؟ ارجن وننیروپ دانشگاه خرونینگن مترجم:غلامرضا محمدیان دانشگاه صنعتی امیر کبیر چکیده: در این نوشتار،اثرهای معرفی عامل تأثیر 5 ساله را بررسی میکنیم.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-دادهها و رهیافت برای بررسی تفاوتها در عاملهای تأثیر بین مجلههای آماری و مجلهها در دیگر رشتهها، دادههای زیر را از پایگاه دادههای مؤسسهی اطلاعات علمی(که پایگاه دادههای گزارشهای رونگاشته از مجلهها نیز نامیده میشود)برای سال 2008 گردآوری کردهایم که در ژوئیهی سال 2009 بازیابی شده است.
پرسش اصلی آن است که آیا این عامل تأثیر به نسبت رشتههای دیگر برای مجلههای آماری مفید است،یا به بیان دیگر،آیا مقدار عامل تأثیر 5 ساله به حدی بیشتر از عامل تأثیر 2 ساله هست که به تصویر مناسبتری از رشتهی تحصیلی ما منجر شود؟ 3-نتیجهها 1-3-توصیفها در میان تمامی 10693 مجله،میانگین عامل تأثیر 2 ساله برابر 2/043 و میانگین عامل تأثیر 5 ساله برابر 2/292 است(مقدار آزمون t ی جفتشده برابر 31/358-و درجهی آزادی برابر 9812 است).
در واقع زمانی که از روزنگاه 2 ساله به روزنگاه 5 ساله روی میآوریم،افزایش قابل توجهی را در عامل تأثیر برای این رشتهها مشاهده میکنیم.
3-3-مجلههای برتر اکنون که میدانیم رشتهی آمار در میان رشتههایی اسن که افزایش قابل ملاحظهی عامل تأثیر را در انتقال از روزنگاه 2 ساله به روزنگاه 5 ساله نشان دهند،آنچه را که برای مجلههایی روی میدهد که عامل تأثیر آنها در سیستم 2 سالهی سنتی زیاد است بررسی کنیم.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سپس بررسی میکنیم که آیا افزایش عامل تأثیر برای علوم بیشتر بوده است یا برای علوم اجتماعی.