Abstract:
شهر کاشان از لحاظ وسعت و جمعیت دومین شهر بزرگ استان اصفهان قلمداد می شود. افزایش تعداد وسایل نقلیه در هسته مرکزی شهر باعث شده که حتی ایجاد معابر موازی و دسترسی های جدید نیز نتواند از بار ترافیکی این معابر بکاهد. از این رو مسئولان شهری بر آن شدند تا با اجرای طرحهای ساماندهی، حداقل در کوتاهمدت نسبت به کاهش مشکلات ترافیکی این معابر اقدام کنند. بدین منظور دو محور خیابان رجائی و تقاطع کاشانی انتخاب شده و راهکارهای دست یابی به هدف موردنظر، با اجرای پروژه های به سازی ترافیکی به منظور روان سازی ترافیکی و بهبود کیفیت عبور و مرور در این محورها و هم چنین کاهش تعداد تصادفات در محورهای مذکور پیاده سازی می شود. با دادههای قبل از اجرای طرح و براساس روش آماری استاندارد، میزان اثربخشی اقدامات مورد ارزیابی واقع شد. با توجه به محورهای انتخاب شده پژوهش و انجام آزمون آماری مقایسه زوجی بر داده های مستخرج از دو متغیر تصادفات و روان سازی ترافیک در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح به سازی، مشخص گردید که میزان تصادفات در خیابان شهید رجائی پس از اجرای طرح به میزان معناداری کاهش یافته است. لیکن علی رغم عدم اثربخشی اجرای طرح در کاهش تصادفات تقاطع کاشانی، جمع تصادفات به نسبت قبل از اجرای طرح کاهش یافته است. درخصوص روان سازی نیز شاخص های آماری موید تاثیر قابل ملاحظه طرح بر افزایش سرعت عملکردی و کاهش میزان تاخیر در حرکت وسایل نقلیه در هر دو محور موردنظر طرح بوده است.
Machine summary:
"بدین منظور دو محور خیابان رجائی و تقاطع کاشانی انتخاب شده وراهکارهای دستیابی به هدف مورد نظر،با اجرای پروژههای بهسازی ترافیکی به منظورروانسازی ترافیکی و بهبود کیفیت عبور و مرور در این محورها و همچنین کاهش تعدادتصادفات در محورهای مذکور پیادهسازی میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)دادههای مورد بررسی در این مطالعه عبارتاند از 1-تردد(تعداد وسایل نقلیهعبوری در مقطع زمانی خاص)؛2-سرعت عملکردی؛3-میانگین مدت زمان طی مسیرو 4-مدت زمان تأخیر(با مقایسه زمان عبور از مسیر با مدت زمان مجاز برحسب ثانیهکه از طریق مقایسه طول مسیر و سرعت مجاز حرکت در آن به دست آمده است).
لذا به منظور حذف عامل افزایش تعداد خودروها در طول سال قبل و اجرای طرحبه جای سرعت عملکردی،از شاخص سرعت عملکردی بر حجم خودروهای عبوری بهعنوان یکی از عوامل روانساز استفاده شده است تا با نرمال کردن خروجی،خطای رشدتعداد وسایل نقلیه نیز حذف شود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از شمارش وسایل نقلیه و تبدیل میزان حجم تردد آنها به صورت معادلسواری و نهایتا مقایسه آن با دادههای شمارش شده در طرحهای ساماندهی قبلی درزمان پیش از اجرای طرح در جدول نه مشاهده میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به افزایش میزان حجم تردد بر اساس مقایسه نرمافزار marteG در قبل از اجرایطرح زمان تأخیر در تقاطع به ازای هر کیلومتر از مسیر از یک دقیقه و 31 ثانیه در بعداز اجرای طرح به یک دقیقه و 27 ثانیه کاهش یافته است که شکلهای شش و هفتنتیجه تحلیل نرمافزار فوق بیانگر این مطلب میباشد."