Abstract:
امروزه ترافیک یکی از دغدغه های اصلی مدیران حوزه حمل و نقل شهری است و راه کارهای زیادی تاکنون برای کاهش و تعدیل ترافیک و آثار ناشی از آن ارائه شده است. یکی از روش هایی که اخیرا با پیشرفت فن آوری های اطلاعاتی ارائه شده است، سامانه های اطلاعات مسافر است. سامانه های اطلاعات مسافر، سامانه هایی هستند که اطلاعاتی در مورد مسیر هم چون مدت زمان سفر، ایستگاه ها و مسیرهای بهینه مابین مبدا و مقصد و ... را در اختیار کاربر قرار می دهند. استفاده از چنین سامانه هایی می تواند به ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی کمک کند و درنتیجه موجب تشویق مردم به استفاده هر چه بیش تر از حمل و نقل عمومی شود. ولی طراحی و پیاده سازی این سامانه ها دارای مشکلاتی از قبیل توزیع یافتگی و ناهم گونی داده های مربوط به حوزه حمل و نقل درون شهری، وسعت و پیچیدگی ارتباطات مابین ساخت های مختلف حمل و نقل و ... است. در این تحقیق ابتدا چگونگی استفاده از استانداردهای ارائه شده از سوی سازمان OGC به منظور حل مشکل مربوط به توزیع یافتگی و ناهمگونی داده های حمل و نقل درون شهری مورد بحث قرار داده می شود و سپس با استفاده از تئوری گراف، شبکه چندساختی درون شهری مربوط به شهر تهران مدل سازی می شود و در نهایت با پیاده سازی تحلیل پردازشی k- مسیر کوتاه در قالب یک وب سرویس پردازش مکانی، مسیرهای مطلوب براساس پارامتر مدت زمان سفر در اختیار کاربر قرار داده می شود.
Machine summary:
"در این تحقیق ابتدا چگونگی استفاده از استانداردهای ارائهشده از سوی سازمان CGO به منظور حل مشکل مربوط به توزیعیافتگی و ناهمگونی دادههای حملونقل درونشهری موردبحث قرار داده میشود و سپس با استفاده از تئوریگراف،شبکه چندساتخی درونشهری مربوط به شهر تهران مدلسازی میشود و در نهایت با پیادهسازی تحلیل پردازشی K- مسیر کوتاه در قالب یک وبسرویس پردازش مکانی، مسیرهای مطلوب براساس پارامتر مدتزمان سفر در اختیار کاربر قرار داده میشود.
بااستفاده از استانداردهای CGO نظیر LMG که استانداردی برمبنای1 LMX برای ذخیرهسازی و انتقال دادههای مکانی است و SFW که استانداردی برای فراهم کردن دادههای مکانی برداری و پرسشوپاسخ از این دادهها است،میتوان دادههای ناهمگون و توزیعیافته را با هم ترکیب کرد و بهعنوان ورودی یک وبسرویس پردازش مکانی برای انجام تحلیل کوتاهترین مسیر در شبکههای چندساختی از آن استفاده کرد.
SPW اقدام به ارسال پرسشهایی(همچون متون تواناییهای سرویس teG seitilibapac برای SFW های تعبیهشده برای هریک از پایگاه داده میکند و در نهایت براساس مختصات اعلامی از سوی کاربر برای نقاط شروع و پایان سفر،بااستفاده از دستور serutaeF teG اقدام به بهدستآوردن عوارض محدوده نظر میکند،پس از جمعآوری دادهها از هر یک از پایگاه دادهها، SPW اقدام به مدلسازی و ایجاد شبکه گراف با استفاده از دادههای جمعآوریشده میکند(در پیوست 1 نمونهای از مستندات مربوط به پرسشوپاسخهای SFW آورده شده است)و سپس تحلیل یافتن کوتاهترین مسیر را روی این شبکه اعمال مینماید و در نهایت بهعنوان خروجی مسیرهای رتبهبندیشده را در اختیار کاربر قرار میدهد."