Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و ابعاد شناختی توانمندسازی، با رویکرد اسلامی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام شد. روش : با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 70 نفر عضو هیئت علمی با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده ها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه ابعاد شناختی توانمندسازی و کیفیت زندگی کاری استفاده شد. برای سنجش میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 40 نفری، پرسشنامه ابعاد شناختی توانمندسازی با 814/0 و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری با 811/0 استفاده شد. یافته ها: داده های تحقیق پس از جمع آوری، بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتیجه گیری: نتایج گویای آن است که: 1. بین پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تامین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان کار، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان و توسعه قابلیتهای انسانی با کل ابعاد شناختی توانمندسازی، رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد. 2. مولفه های تامین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان کار، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان و توسعه قابلیتهای انسانی می توانند به طور مثبت و معنادار، ابعاد احساس شایستگی، احساس خودمختاری، احساس موثر بودن و معنادار بودن را پیش بینی کنند
Machine summary:
کیفیت زندگی کاری، فرایندی است که به وسیلة آن، اعضای سازمان از راههای ارتباطی باز و متناسبی که برای Cole Dong Sirgy این مقصود ایجاد شده است، در تصمیمهایی که به شغلهایشان به خصوص بر محیط کارشان به طور کلی اثر میگذارد، به نوعی دخالت مییابند و در نتیجه، مشارکت و خشنودی آنها از کار بیشتر میشود و فشار عصبی ناشی از کار برایشان کاهش مییابد.
بنابر این، هدف برنامههای مرتبط با کیفیت زندگی کاری، بهبود کیفیت خدمات از طریق Lau Simon Cheunge & Kum Tang Royuela بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان و درگیر کردن و مشارکت آنان در ارتباط با کار، شرایط کار و محیط کارشان است.
Royan & Deci Koonmee Connell & Hannif Conklin Glaser Leach & Fulton Robert روش تحقیق روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است.
یافتههای پژوهش یافتههای حاصل از پژوهش حاضر در چارچوب فرضیههای مطرح شده جدول 1: نتایج تحلیل مانوای رابطة بین هر یک از مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با کل ابعاد شناختی توانمندسازی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول 1، بین پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار و ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان و توسعة قابلیتهای انسانی، با کل ابعاد شناختی توانمندسازی، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد (000/0=P) و میزان اشتراک آنها نیز به ترتیب: 21/0، 71/0، 75/0، 40/0، 34/0، 21/0 و 22/0 است.