Abstract:
این مقاله تحقیقی، با هدف بررسی گفتمان سنت گرای موسیقی در ایران معاصر(1385- 1285) به بررسی خصوصیات و عناصر اصلی شکل گیری و تکوین گفتمان یاد شده پرداخته است. تاضمن تبار شناسی تاریخی و معرفی ویژگی های گفتمانی این دوره، تفسیر و بازشناسی معنا کاوانه ای از این گفتمان ارائه نماید. این مقاله از منظر مطالعات فرهنگی، به کمک روش تبار شناسی و تحلیل تاریخی گفتمان نشان می دهد که چگونه بستر های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر گفتمان یاد شده تاثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشته اند. در این دوران، گفتمان سنت گرای موسیقی در مقابل گفتمان های تجدد گرا، باز شناسی می شود؛ این گفتمان تحت تاثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر شکل گرفته و تکوین یافته است. همچنین در این دوران برگزاری کنگره بین المللی موسیقی تهران 1340(ه. ش). و تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، نقطه عطفی در شکل گیری درون مایه های اصلی گفتمان سنت گرا به شمار می آیند.
Machine summary:
""این مقاله با اتکا به دو مفهوم کلیدی"قدرت"1و"گفتمان"در مطالعات فرهنگی و پیوندی که این مفاهیم با مناسبات اجتماعی-فرهنگی و تولید دانش،دارد؛مفاهیم سنت و سنتگرایی را با روش تبارشناسی و تحلیل تاریخی گفتمان در ادبیات مفهومی و نیز در ادبیات موسیقی ایران معاصر بررسی کرده است.
اما در مورد اینکه چرا در این تحقیق نگاه گفتمانی به موسیقی انتخاب شده و چرا این چند گفتمان برای تحلیل انتخاب شدهاند،باید گفت:اولا:موسیقی در ایران معاصر و در تمامی ادوار خود همواره با بستر و زمینههای سیاسی-اجتماعی و فرهنگی ایران درگیر بوده و رابطهای تنگاتنگ با آنها داشته است.
سؤال اصلی و فرضیههای تحقیق: -عوامل سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی تا چه اندازه بر شکلگیری و تحول گفتمان سنتگرای موسیقی در ایران معاصر تأثیر گذاشتهاند؟ گرچه بسیاری از تحلیلهای گفتمانی،فاقد فرضیه پیشینی هستند و در غالب آنها محقق با فرضیههای پسینی سروکار دارد،اما برای این پژوهش با توجه به مطالعات تاریخی و بررسیهای نظری میتوان فرضیههای زیر را در نظر گرفت: -نگاه به مفهوم سنت در نزد سنتگرایان و فعالان موسیقی،در بازشناسی و شکلگیری گفتمان سنتگرا مؤثر بوده است.
ولی آنچه در این تحقیق اهمیت پیدا میکند موارد زیر است: 1-نگاه گفتمانی به موسیقی ایران معاصر 2-بررسی بسترهای سیاسی-اجتماعی و فرهنگی شکلگیری و تکوین گفتمانهای موسیقی ایران معاصر 3-رویکرد مطالعات فرهنگی به موسیقی ایران معاصر و استفاده از مفاهیم این رشته در تحلیل و تبیین مسائل مورد بحث.
آنچه در سالهای نخست سدۀ اخیر فضای جامعۀ موسیقی ایران را به خود اختصاص داده بود این برداشت قالب بود که هرآنچه در فرهنگ موسیقایی غرب وجود دارد از معادل ایرانی آن بهتر،غنیتر یا علمیتر است."