Abstract:
مقاله حاضر خلاصه ای از بررسی بازنمایی زنان در ترانه های فولکلوریک لکی و لری و شناخت چگونگی مفاهیم جامعه شناختی همچون جمع گرایی، واقعگرایی، انسان گرایی و برابری خواهی در این ترانه هاست. چارچوب مفهومی تحقیق برپایه نظریاتی است که به پیش رویی و مترقی بودن ترانه های فولکلوریک در زندگی اجتماعی انسانها اعتقاد دارند. همچنین از نظریات فمینیستی و جامعه شناسی محتوا در شکل دهی چارچوب نظری استفاده شده است. در این تحقیق از روش کیفی و با تحلیل محتوای کیفی ترانه های «تک بیت» و بهره گیری از فن خلاصه سازی، ترانه ها، تجزیه و تحلیل شده است. در پایان بررسی کیفی 1121 ترانه ، همه مفاهیم جامعه شناختی ، که نشان از تاثیر سازنده ترانه ها دارد، بشکل قابل توجهی در ترانه ها یافت شد. همچنین مقولات مطروحه در سوالهای مرتبط با بازنمایی زنان در ترانه ها نیز، بشکلی کلی، نشان حاکمیت نگاه انسانی توام با احترام به زنان بود. گرچه راوی غالب ترانه ها مردان بودند و زبان ترانه ها بیشتر مردانه می نماید، اما معدود ترانه هایی با زبان زنانه نیز وجود دارند. ترانه ها دارای زبانی غیرجنسیتی هستند. محتوای فکری بسیاری از ترانه ها به دوران زندگی بدوی و مادرتباری جامعه باز می گردد. برخلاف بسیاری از نظریات فمینیستی، این بخش از فرهنگ توده مردم، یعنی ترانه ها، نه تنها زن ستیز نبوده، بلکه ضمن غالب بودن نگاه انسان گرا و طبیعت دوست در آن، نشانی از جایگاه برتر زنان را در خود دارد.
Machine summary:
"روش نمونهگیری و حجم نمونه: از آنجایی که بیشتر ترانههای فولکلوری به شیوۀ تکبیتی میباشد و میزان استفاده از این ترانهها در میان مردم نسبت به دیگر انواع ترانهها بیشتر است،در این تحقیق ترانههای از نوع تک بیتی،مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد و واحد تحلیل ترانه نیز همان تک بیت ترانه است که ممکن است یک یا چند مقوله،بشکل آشکار یا پنهان در آن وجود داشته باشد.
london,sage پیوست: *مضمون عشق:توصیف تحسینآمیز زنی(2 ترانه)،ابراز شدید عشق(13 ترانه)، ابراز عشق(66 ترانه)،غبطه به کسانی که یار خوب دارند(1 ترانه)،وفاداری(8 ترانه)،ابراز عشق از سوی زن(5 ترانه)،نیاز به عشق(2 ترانه)،نیاز شدید به یار(6 ترانه)،عشق آزاد(11 ترانه)،توصیف عاشقانه(1 ترانه)،توصیف تاثیر شدید یار یا زنی(18 ترانه)، وصال(36 ترانه)،دوسویه بودن عشق(3 ترانه)،اعلام جدایی(1 ترانه)،بیوفایی(2 ترانه،نیاز به عشق(2 ترانه)،در حسرت یاران قدیم(4 ترانه)،رقص و موسیقی زنان(9 ترانه)،گلایه از یار(28 ترانه)،محل قرار شبانه(4 ترانه)،حسادت به یار(1 ترانه)،قدر دم دانستن(3 ترانه)،توصیف کمال یار(6 ترانه)،توصیف زیبایی یار یا زنی(101 ترانه)، توصیف زیبایی لباس و پوشش یار یا زنی(27 ترانه)،زن خوب(11 ترانه)،توصیف دختران این دوره(1 ترانه)،توصیف حال یار یا زنی(18 ترانه)،توصیف دختران جوان(1 ترانه)،توصیف محل زندگی یار(1 ترانه)،آرایش کردن زن(2 ترانه)،ارتباط پنهان زن با مردی غیر از شوهر(1 ترانه)،خشونت علیه زنان(2 ترانه)،رسیدن به یار(7 ترانه)،غم و رنج جدایی از یار(3 ترانه)عاشق شدن(3 ترانه)،غم و رنج عشق(26 ترانه)،غم و رنج دوری از یار(22 ترانه)غم و رنج انتشار(4 ترانه)،انتظار و امید زن برای دیدن یارش (1 ترانه)،امید به دیدن و رسیدن به یار و شگفتی از دیدن او(39 ترانه)،غم و رنج ا نتشار برای دلدار یا رفیق یا شوهر(2 ترانه)،امید شنیدن خبری از یار(4 ترانه)،انتظار شادمان دیدن یار(1 ترانه)، درخواست بخشش از یار(1 ترانه)،زن بیوه(5 ترانه)،شکل ارتباط با یار(22 ترانه)،نگاه به شوهر(5 ترانه)،گفتار زنانه(4 ترانه)،گفتگو با زنی میانسال(1 ترانه)،نقش زن در حل مشکلات(1 ترانه)."