Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت ارزیابی آموزش عالی کشور و ارائه چارچوب ادراکی انجام گرفته است. این پژوهش از نظر نحوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی و با توجه به هدف مقاله از انواع پژوهشهای تحقیق و توسعه است که داده های مورد نیاز آن از طریق مطالعات کتابخانه ای (سند کاوی) و میدانی (استفاده از پرسشنامه) جمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران [درگروههای آموزشی مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی] و مدیران حوزه ارزیابی آموزش عالی به تعداد 60 نفر بودند و به روش سرشماری کامل از تمام آنان نظرخواهی شد. ابزار جمع آوری پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی صوری آن از طریق مراجعه به 15 نفر از اعضای جامعه آماری و استفاده از نرم افزار آماری spss به دست آمد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که کشورهای منتخب بررسی به ابعاد پنج گانه ارزیابی شامل زمینه، درونداد، فرایند، برونداد و پیامد، که بر گرفته از الگوی سیپو (CIPPO) است، توجه شایانی دارند و نیز مشخص شد که میزان توجه نهادهای نظارتی به ابعاد و مؤلفه های ارزیابی در کشور ایران در حد کم و بسیار کم است. در نهایت، چارچوب ادراکی مورد انتظار با توجه به نتایج به-دست آمده ارائه شد که در آن شورای عالی ارزیابی آموزش عالی نقش سیاستگذاری و هدایت فعالیت تمام نهادهای مربوط به ارزیابی آموزش عالی را بر عهده دارد و مشتمل بر چهار رکن: فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مراحل اجرا و نظام بازخورد بانک اطلاعات و مهندسی مجدد است.
Machine summary:
"از آنجا که در کشور نهادهای متعدد و مختلفی با اهداف و وظایف بخشی یا فرابخشی برای ارزیابی درونی و بیرونی دستگاههای علمی،تحقیقاتی و فناوری وجود دارد، مطالعه این نهادها و مقایسه آن با نتایج پژوهشها در خصوص ابعاد و مؤلفههای ارزیابی در کشورهای جهان به منظور ارائه یک چارچوب ادراکی برای نظام ارزیابی آموزشعالی کشور با هدف بهبود عملکرد این نظام موضوع این پژوهش است تا از رهگذر آن،علاوه بر توسعه مرزهای دانش در خصوص ارزشیابی آموزشعالی،گام مثبتی برای ارتقای کیفیت نظام آموزشعالی کشور برداشته شود.
نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه ارزیابی آموزشعالی بیانگر آن است که در زمینههایی چون اعتباربخشی دانشگاهها،ارزیابی درونی و نقش آن برای تضمین کیفیت آموزشعالی و نیز تأکید بر ضعفها و نارساییهای موجود در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاههای کشور فعالیتهای علمی و تحقیقاتی خوبی انجام شده است،ولی هیچکدام وضعیت ارزیابی آموزشعالی کشور با توجه به وجود نهادهای متعدد نظارتی را مورد توجه قرار ندادهاند که این امر موجب وجه تمایز این تحقیق از سایر تحقیقات مشابه است.
همچنین،دادههای پژوهش در ارتباط با وضعیت نظام ارزیابی آموزشعالی کشور نسبت به ابعاد و مؤلفههای نظام ارزیابی آموزشعالی در سطح جهانی بیانگر آن است که در بخش فلسفه و اهداف در بین نهادهای نظارتی تشابهات زیادی وجود دارد و عموم آنها ارتقای کیفیت،پاسخگویی به ذینفعان و رعایت استانداردهای آموزشی را مورد توجه قرار دادهاند.
9. Bazargan, Abbas(2006); Constant Evaluation for Promoting the University Quality: A Glance at a Decade of Experiences in Higher Education System of Iran; Presented Article in the 2nd Seminar of Inner Evaluation for Promoting the University Quality Tehran: College of Psychology and Pedagogic Sciences(in Persian).."