Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان خارجی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. نوع پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری 75 دانشجو خارجی بوده است که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده 63 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن را متخصصان دانشگاهی تایید کردند و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 82/0 به دست آمد. مهم ترین یافته های پژوهش حاکی از آن بود که t تک نمونه ای محاسبه شده در سطح 05/0 بیانگر تفاوت معنادار نظرهای دانشجویان خارجی مرد و زن در خصوص موانع پذیرش بود. نتایج تحلیل واریانس یک راهه حاکی از وجود تفاوت معنادار در خصوص متغیر ملیت بود، در حالی که تفاوت معناداری در خصوص متغیر دوره تحصیلی وجود نداشت.
Machine summary:
نايت و دي ويت (١٩٩٥ ,Knight and De wit) دلايل علمي مرتبط با اعتبار و وجهه دانشگاه، انگيزههاي اقتصادي و مالي ، ملاحظات فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و ديپلماتيک، هراس از بهتر عمل کردن دانشگاهها و مؤسسات رقيب را چهار گروه از عواملي مي دانند که بر بين المللي شدن براي جذب دانشجويان خارجي تأثير مي گذارند.
لفتر و باگدن Lefter) (٢٠٠٧ ,and Bogdan سير تکاملي بازار کار، تخصصي شدن تحقيقات علمي ، جذب دانشجويان خارجي و به کارگيري فناوريهاي نوين را مهم ترين عواملي مي دانند که دانشگاهها را در خصوص بين المللي شدن تحت فشار مي گذارند.
جدول ١- پيامدهاي جذب دانشجويان خارجي (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع : ٢٠٠٦ ,Smith and Rae در سال تحصيلي ٢٠٠٩ بالغ بر ٣,٣٤٩,٧٤١ دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزشعالي ايران مشغول تحصيل بودند که از اين تعداد نزديک به ٢٥٠٠ نفر آنها دانشجويان خارجي بودند که نسبت آنها به دانشجويان داخلي کمتر از ٠/٠٠٠٨ بوده است (٢٠٠٩ ,IRPHE١١) و در مقايسه با کشورهاي منطقه مانند مصر (٣٥,٠٣١ دانشجو خارجي )، لبنان (٢٢,٦٧٤ دانشجو خارجي ) و ترکيه (١٩,٢٥٧ دانشجو خارجي ) نشاندهنده اين است که از نظر آماري دانشگاههاي کشور در اين زمينه وضعيت نامناسبي دارند (٢٠١٠ ,UNESCO).
آراسته (٢٠٠٦ ,Arasteh) يکي از علل اصلي جذب نشدن دانشجويان خارجي را استفاده از زبان فارسي به عنوان تنها زبان آموزشي در دانشگاههاي کشور دانسته و معتقد است که تعدادي از دانشگاهها 11.
يکي از مهم ترين موانع جذب دانشجويان خارجي زبان آموزشي دانشگاههاي کشور است .