Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش آموزش هندسه بر مبنای نظریه فن هیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش به صورت شبه آزمایشی بود و نمونه آماری این پژوهش 88 نفر (44 نفر به عنوان گروه آزمایش و 44 نفر گروه کنترل) از دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان تیران و کرون بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار پژوهش، آزمون ریون1 برای سنجش هوش، نمرات ریاضی سال اول دبیرستان، طرح درس تدوین شده بر مبنای نظریه فن هیلی و پس آزمون تشریحی درس هندسه بود. یافته های پژوهش نشان داد که تدریس بر مبنای نظریه فن هیلی در مقایسه با روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر مثبت دارد.
Machine summary:
الحـاق ایـن دوره های یادگیری به مراحل رشد شکل بندی مفهوم هندسـی ، بـه اهمیتـی اشـاره مـی کنـد کـه فن هیلی برای آموزش در فرایند رشد فهم هندسی دانش آموزان قائل است .
مرحلة تلفیق (یکپارچگی )-دانش آموزان قادر هستند که دانش ، اطلاعات وروابط جدید را در قالب یک کل جدید ویک پارچه ببینند(ریحانی ،١٣٨٤)فن هیلی ها، برنقش آمـوزش واهمیـت کـسب تجربه توسط یادگیرنده ، برای سهولت عبور ازیک سطح به سطح دیگر تأکید زیادی دارند، این امر بانقش آفرینی معلم وازطریق طراحی فعالیت های مناسب بـرای یادگیرنـده هـای سـطوح مختلف ، امکان پذیر است (ریحانی ، ١٣٨٤).
فرضـیة پژوهش عبارت است از: ١- بین میزان پیشرفت تحصیلی در درس هندسه دانـش آمـوزان سـال دوم ریاضـی و دوم تجربی که بر مبنای نظریه فن هیلی آموزش دیده انـدو دانـش آمـوزان آمـوزش دیـده بـه روش معمول تفاوت وجود دارد.
فرضیة پژوهش میزان پیشرفت تحصیلی در درس هندسة دانش آموزان سال دوم ریاضی و تجربی ، آموزش دیده بر مبنای نظریة فن هیلی ، متفاوت است .
جدول ۵:آزمون تحلیل کوواریانس نمرة درس هندسه دانش آموزان سال دوم ریاضی و تجربی Power Eta P F پیشرفت تحصیلی ۱ ۰/۶۱۱ ۰/۰۰۱ ۶۷/۴۲ ۱ ۰/۴۷۴ ۰/۰۰۰۱ ۳۶/۰۶ بر اساس یافته های جدول ، F مشاهده شـده در سـطح gt;P معنـادار اسـت .
بر این اساس یافته های پژوهش نشان دادکه بین میزان پیشرفت تحصیلی در درس هندسة دانش آموزان سال دوم ریاضی و تجربی که بـر مبنـای نظریه فن هیلی آموزش دیده اند با دانش آموزان دوم ریاضـی و تجربـی کـه بـه صـورت سـنتی آموزش دیده اند،درسطح gt;P تفاوت معنادار وجود دارد.