Abstract:
ﮐﺘﺎب ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺨﺎری از ﮐﺘﺎبﻫﺎی ﭘﺎﯾﻪ و ﻣﻮرد رﺟﻮع ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ رواﯾﺎت ﺗﻔﺴﯿﺮی در ﺑﺨﺸﯽ ازآن ﮔﺮدآوری و »ﮐﺘﺎب اﻟﺘﻔﺴﯿﺮ« ﻧﺎﻣﯿﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎ آﻧﮑﻪ از ﯾﮏ ﮐﺘﺎب ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺻـﺮف و ﻧﮕـﺎرش ﯾﺎﻓﺘـﻪ درﺳﺪهﻫﺎی ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﭼﺸﻢداﺷﺘﯽ ﺟﺰ روﯾﮑﺮدی وﯾﮋه ﺑﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﻣﺴﻨﺪ داﺷﺖ، ﺑﺨـﺶ ﮐﺘـﺎب اﻟﺘﻔﺴـﯿﺮآن، ﺟﻠﻮهﮔﺎه ﮔﻮﻧﻪای از ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻋﻘﻠﯽ )ادﺑﯽـ ﺑﻼﻏﯽ( و ﻧﻪ ﮐﺎﻣﻼ اﺛﺮی اﺳﺖ. ﺑﺮﯾﺪن ﺳﻨﺪ رواﯾﺎت، ﺑﻬﺮهﮔﯿـﺮیﻓﺮاوان از ﺳﺨﻦ ﻣﻔﺴﺮان ﻣﺠﺘﻬﺪ، ﮔﺮدآوری رواﯾﺎت ﺗﻔﺴﯿﺮی در ﯾﮏ ﺟﺎ و ﻧـﺎمﮔـﺬاری آنﻫـﺎ و ﺑﺮﮔﺰﯾـﺪن رواﯾﺎت ﺳﺮه از دﯾﮕﺮ رواﯾﺎت، ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﮐﻪ اﺟﺘﻬﺎد در اﯾﻦ ﺗﻔﺴﯿﺮ را ﭘﺮرﻧﮓﺗﺮ ﻣﯽﺳﺎزد.ﺑﺨﺎری در اﯾﻦ ﺗﻔﺴﯿﺮ، ذﯾﻞ ﺗﻔﺴﯿﺮ واژﮔﺎن و ﻣﻔﺮدات ﻗﺮآﻧﯽ، ﻧﺎم ﻣﻔﺴﺮ آن را ﻧﯿﺰ ﯾﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ اﻣﺎ ﮔﺎﻫﯽ ازﻣﻔﺴﺮ آنﻫﺎ ﻧﺎﻣﯽ ﻧﻤﯽﺑﺮد ﮐﻪ ﮔﻤﺎن ﻣﯽرود ﺗﻔﺴﯿﺮ از ﺧﻮد اﯾﺸﺎن ﺑﺎﺷﺪ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ ﺳﺪه ﺑﻌﺪ ﺷـﺎرﺣﺎن ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺨﺎری، ﺑﯿﺸﺘﺮ آنﻫﺎ را ﺑﻪ اﺑﻮﻋﺒﯿﺪه ﻣﻌﻤﺮ ﺑﻦ ﻣﺜﻨﯽ ﺗﯿﻤﯽ ﻧﺴﺒﺖ دادهاﻧﺪ؛ از اﯾﻦ رو، ﻫﻨﮕﺎم ﺟﺴﺖوﺟﻮ از اﻧﮕﯿﺰه و ﭼﺮاﯾﯽ ﯾﺎد ﻧﮑﺮدن ﻧﺎم اﺑﻮﻋﺒﯿﺪه، دو ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﮥ ﯾﺎد ﮐﺮدن و درﻧﮓ اﺳﺖ: ﯾﮑﯽ رﻓﺘﺎر ﺑـﺮ اﺳﺎس ﺷﯿﻮة ﻣﺘﻘﺪﻣﺎن در ﻧﺎم ﻧﺒﺮدن از ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻄﺎﻟﺐ و دﯾﮕﺮی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ اﯾﻦ ﺗﻔﺴﯿﺮ.
Machine summary:
"اﯾﻦ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺪان ﺳﺒﺐ اﺳﺖ ﮐـﻪ در ﺳﺪهﻫﺎی ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮐﻪ زﺑﺎن ﻋﺮﺑﯽ ﻫﻨﻮز اﺻﺎﻟﺖ ﺧﻮد را ﺣﻔﻆ ﮐـﺮده و ﻋـﺮبﻫـﺎ ﻧﯿـﺰ ﺑـﺎ ﻫﻤﺎن زﺑﺎن ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ، زﺑﺎن ﻗﺮآن را در ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮاﻗﻊ ﻓﻬﻤﯿﺪه و ﺗﻨﻬـﺎ در ﻣﻌﻨـﺎ و ﺗﻔﺴـﯿﺮ ﺑﺮﺧﯽ واژﮔﺎن ﻣﺸﮑﻞ داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﻠﻒ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋهای ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ، ﭼﻨـﺎنﮐـﻪ 381 اﺟﺘﻬﺎد در ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺑﺨﺎری ﺑﺎ اﺛﺮﭘﺬﯾﺮی ﻓﺮاوان از اﺑﻮﻋﺒﯿﺪه از ﻇﺎﻫﺮ ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ اﺑﻦﻋﺒﺎس و ﻣﺠﺎﻫﺪ ﭘﯿﺪاﺳﺖ اﯾﻨﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺑـﻪ ﺗﻔﺴـﯿﺮ ﻟﻐـﺎت و واژﮔـﺎن ﻗﺮآﻧـﯽ ﻣﯽﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ.
)اﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻋﺴﻘﻼﻧﯽ، ﺑﯽﺗﺎ، ص386( ﺑﻪ ﻃﻮر وﯾﮋه در ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺨﺎری، ﭼﻨﯿﻦ ﮔﺰﯾﻨﺸﯽ از ﻣﯿﺎن رواﯾﺎت ﺗﻔﺴـﯿﺮی در ﺗﺼـﺎﻧﯿﻒ و ﻣﺴﺎﻧﯿﺪ و ﻧﺎم ﻧﻬﺎدن آن ﺑﺎ ﻋﻨﻮان »ﮐﺘﺎب اﻟﺘﻔﺴﯿﺮ«، اوﻟﯿﻦ ﮔﺎم اﺟﺘﻬﺎد ﺑﺨـﺎری اﺳـﺖ؛ ﮐـﺎری ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﺤﺪﺛﯽ ﺑﻪ آن دﺳﺖ ﯾﺎزﯾﺪه اﺳﺖ، زﯾـﺮا ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﮐﻠـﯽ، »ﺗﻤـﺎم ﻣﺤـﺪﺛﺎﻧﯽ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﮔﺰﯾﻨﺶ رواﯾﺎت ﺑﺮای ﺗﺒﯿﯿﻦ آﯾﺎت ﻗﺮآﻧﯽ روی ﻣﯽآورﻧﺪ و ﺑﺮ رواﯾﺎت ﮔـﺰﯾﻨﺶ ﺷـﺪة ﺧـﻮد ﻧﺎم ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽﻧﻬﻨﺪ، در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻪ اﺟﺘﻬﺎد روی آورده و ﺑﻪ آن ﺗﻦ دادهاﻧﺪ و از ﻣﺤـﺪﺛﺎﻧﯽ ﮐـﻪ از ﻫﺮ ﻧﻮع ﺗﺼﺮف در رواﯾﺎت ﭘﺮﻫﯿﺰ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﺎ ﮔﺰﯾﻨﺶ رواﯾـﺎت ﺗﻔﺴـﯿﺮی ﺑﻪ ﺟﺮﯾﺎن اﺟﺘﻬﺎد ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﺷﺎﯾﺪ از ﻧﻈﺮ ﺑﺨﺎری، ﺷﺄن و ﻣﻨﺰﻟﺖ اﺑﻮﻋﺒﯿﺪه ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ از آن ﺑﻮده ﮐـﻪ در ردﯾﻒ ﺻﺤﺎﺑﻪ و ﺗﺎﺑﻌﯿﻨﯽ ﭼﻮن اﺑﻦ ﻋﺒﺎس و ﻣﺠﺎﻫﺪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد، زﯾﺮا در ﺑﺴﯿﺎری ﻣﻮارد ﻧﺎم 891 دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺣﺪﯾﺚﭘﮋوﻫﯽ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 اﯾﺸﺎن را آورده و ﺑﺎ آﻧﮑﻪ ﺗﻔﺴﯿﺮ اﺑﻮﻋﺒﯿﺪه ﺑﯿﺸﺘﺮ از اﯾﻦ دو اﺳﺖ، ﻧﺎﻣﯽ از وی ﻧﻤﯽﺑﺮد."