Abstract:
ﻣﺘﻨﺎﻗﺾﻧﻤﺎﻳﻲ ﻳﻜﻲ از ﺟﻠﻮهﻫﺎی زﻳﺒﺎﻳﻲ ﺑﻴﺎن در آﺛﺎر ادﺑﻲ اﺳﺖ. اﻳـﻦ ﻫﻨـﺮ ادﺑـﻲ ﻣﻤﻜـﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻳﺎ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮود. در اﺷﻌﺎر ﺻﺎﺋﺐ ﻫﺮ دو ﺻﻮرت اﻳﻦ ﺷﮕﺮد ادﺑﻲ در ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﻫﻨﺮﻫﺎی ﺑﻼﻏﻲ و زﻳﺒﺎﻳﻲﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ اﺳـﺘﻌﺎره، ﺗـﺸﺒﻴﻪ، ﺗـﺼﻮﻳﺮ دووﺟﻬـﻲ، ﻛﻨﺎﻳﻪ، ﻣﺠﺎز، اﻳﻬﺎم و ﻏﻠﻮ درآﻣﻴﺨﺘﻪ و زﻳﺒﺎﻳﻲ ﻣﻀﻤﻮن و ﺑﻴﺎن او را دو ﭼﻨﺪان ﻛﺮده اﺳـﺖ.131 ﻛﺸﻒ اﻳﻦ ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻓﻬﻢ ﻣﻘﺼﻮد و ﻣﺮام ﺷﺎﻋﺮ ﻛﻤﻚ ﺷﺎﻳﺎﻧﻲ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ. در اﻳـﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﻗﺴﺎم ﻣﺘﻨﺎﻗﺾﻧﻤﺎﻳﻲ ﻫﻤﺮاه ﻧﻤﻮدار در اﺷﻌﺎر ﺻﺎﺋﺐ ﺑﻪ دﺳـﺖ داده ﺷـﺪه و ﻋﻮاﻣـﻞﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 02، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 7831 ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی آن ﻣﻮرد ﻧﻘﺪ و ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
Machine summary:
"ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾﻧﻤﺎﻫﺎی ﺻﺎﺋﺐ در اﺷﻌﺎر ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ او ﺟﻠﻮه دارد؛ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ در ﭘﻨﺞ ﺑﻴﺖ از ﻏﺰل ﻫﻔﺖ ﺑﻴﺘﻲ و در ﺳﻪ ﺑﻴـﺖ از ﻏﺰل ﺷﺎﻧﺰده ﺑﻴﺘﻲ زﻳﺮ، ﺧﻮﺷﻪﻫﺎی ﻣﺘﺮاﻛﻤﻲ از ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾﻧﻤﺎﻳﻲ ﻧﻤﺎﻳﺎن اﺳﺖ: ﺑﻲﻋﻼﻳﻖ ﭼﻮن ﺷﻮد ﺳﺎﻟﻚ ﺑﻪ ﻣﻨﺰل ﻣﻲرﺳـﺪ ﭼﻮن ﺷـﻮد ﺑــﻲﺑﺮگ ﻧﺨﻞ اﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲرﺳﺪ ﺑــﺮدﺑﺎری ﭘﻴﺸﺔ ﺧﻮد ﻛـﻦ ﻛﻪ در راه ﺳﻠــﻮک ﻫﺮ ﻛﻪ ﺳﻨﮕﻴﻦﺗﺮ ﺑـﻮد ﺑﺎرش ﺑﻪ ﻣﻨﺰل ﻣﻲرﺳـﺪ دﺳﺖ رد ﻣﺎ را ﺑﻪ درﮔـﺎه ﻗﺒﻮل ﺣـﻖ رﺳــﺎﻧﺪ ﺣﻖﭘـﺮﺳﺘﺎن را ﻣـﺪد داﻳــﻢ ز ﺑـﺎﻃـﻞ ﻣﻲرﺳــﺪ 931 ﺑﻴﻘــﺮار ﺷــﻮق در ﻳـﻚ ﺟـﺎ ﻧﻤـﻲﮔﻴــﺮد ﻗـﺮار اول ﺳـﻴﺮ اﺳـﺖ ﭼـﻮن ﺳـﺎﻟﻚ ﺑـﻪ ﻣﻨـﺰل ﻣﻲرﺳﺪ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره02، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 7831 ﮔــﺮﭼــﻪ ﺣـﺎﺻﻞ ﻧﻴﺴﺖ ﺻﺎﺋﺐ ﺗﺨـﻢ آﺗﺶدﻳـــﺪه را داﻧـﺔ دﻟﻬـﺎ ﭼﻮ ﻣﻲﺳﻮزد ﺑـﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲرﺳـﺪ )3/2142( ﺑﻲﻋﻼﻳﻖ ﺑﻮدن را ﺳﺒﺐ وﺻﻮل داﻧﺴﺘﻦ و ﺑﻲﺑﺮگ ﮔﺸﺘﻦ ﻧﺨﻞ را ﻧﺸﺎن ﺑﺮ دادن ﺗﻠﻘـﻲ ﻛﺮدن در ﺑﻴﺖ اول، ﺳﻨﮕﻴﻦﺗﺮ ﺑﻮدن ﺑﺎر را ﺷﺮط ﺑﻪ ﻣﻨﺰل رﺳـﻴﺪن ﺗـﺼﻮر ﻛـﺮدن در ﺑﻴـﺖ دوم، دﺳﺖ رد را ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻪ درﮔﺎه ﻗﺒﻮل ﺣﻖ رﺳﻴﺪن ﺗﻠﻘﻲ ﻛﺮدن در ﺑﻴﺖ ﺳﻮم، آﻏﺎز ﺳﻴﺮ ﺑﻮدن ﺑﻌﺪ از ﺑﻪ ﻣﻨﺰل رﺳﻴﺪن در ﺑﻴﺖ ﭼﻬﺎرم و ﺳـﻮﺧﺘﻦ داﻧـﻪ و ﺑـﺮ دادن در ﺑﻴـﺖ آﺧـﺮ، ﺧﻮﺷﻪﻫﺎی ﻣﺘﺮاﻛﻢ ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﭘﺎرادوﻛﺴﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻀﺎی ﻏﺰل ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ از آن ﺳﺮﺷﺎر اﺳﺖ.
ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺮ ﺧﺎﻃﺮ ﻏﺒـﺎری از ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻲ ﻣـﺮا 7 ﺟﺎﻣﺔ ﻓﺘﺢ اﺳﺖ ﭼﻮن ﺷﻤﺸﻴﺮ ﻋﺮﻳﺎﻧﻲ ﻣﺮا 541 )1/481( د( ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻛﻨﺎﻳﻪ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره02، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 7831 در اﻳﻦ ﻧﻮع از ﻣﺘﻨﺎﻗﺾﻧﻤﺎﻫﺎی زﻳﺒﺎﻳﻲﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻣﻜﻨﻲﺑﻪ )اﻟﻔﺎظ و ﻣﻌﻨﺎی ﻇﺎﻫﺮی( ﭼﻨﺎن اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻳﺎ ﺟﻤﻠﻪای در ﻛﻼم ﺗﻨﺎﻗﺾ اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ و ﺑﺎ ﺣﺬف ﻣﻜﻨﻲﺑـﻪ ﺗﻨﺎﻗﺾ )در ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾﻧﻤﺎ( از ﻣﻴﺎن ﺑﺮود؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻨﺪه داﺷﺘﻦ دﻳﺪة ﮔﺮﻳﺎن ﺧﻨﺪه داﺷﺘﻦ: ﻛﻨﺎﻳﻪ از ﻣﺴﺨﺮه ﻛﺮدن اﺳﺖ."