Abstract:
مطالعه حاضر رابطه عوامل فرهنگی با هویت ملی نوجوانان در شهرهای بانه و قروه را بررسی می کند. در این مطالعه برای تبیین هویت ملی نوجوانان از نظریه هایی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی استفاده شده و در جمع آوری داده ها از تکنیک پیمایش بهره گرفته شده است. این پیمایش بر روی 598 نفر از نوجوانان شهرهای بانه و قروه با شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی انجام شده است. تجزیه و تحلیل دو متغیره، نشان می دهد که تفاوت معناداری بین شرکت در کلاس زبان، میزان دین داری، استفاده از رسانه ها و جنسیت با هویت ملی وجود دارد. در تحلیل چندمتغیره به ترتیب میزان دین داری، شهر (بانه)، میزان استفاده از رسانه ها، شرکت در کلاس زبان رابطه معناداری با متغیر وابسته دارند و در مجموع 23.5 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند و سایر متغیرها خارج از معادله رگرسیون قرار گرفتند.
Machine summary:
"افراد مورد تحقیق معتقد بودند امریکایی بودن مستلزم این است که یک فرد ارتباط خودش را با خویشان و گروههای قومی کنار بگذارد؛ازاینرو،بررسی رابطه میان هویت ملی،قومی و شخصی به ما کمک میکند نحوه درک جهان اجتماعی توسط بزرگسالان را بهتر بفهمیم و اینکه چگونه از عهده انتخابهای دشوار در مورد هویتشان برمیآیند.
همچنین نتایج حاصل از بررسی رابطه بعد تجربی دینداری با میزان هویت ملی در شهر بانه و قروه نشاندهندۀ معنادار بودن رابطه بین این متغیرها در هر دو شهر است.
نتایج بررسی در مورد مجموع رسانهها نیز نشاندهندۀ وجود رابطه معنادار بین میزان استفاده از مجموع رسانهها و میزان هویت ملی نوجوانان در هر دو شهر بانه و قروه است.
تفاوت مشاهده شده بین دو میانگین براساس آزمون t بیانگر این است که تفاوت معنیداری بین شرکت در کلاس زبان برای پاسخگویان شهر بانه،از نظر هویت ملی وجود دارد و تقریبا میانگین نمرات هویت ملی افرادی که در کلاس زبان شرکت کردهاند کمتر از کسانی است که به کلاس زبان انگلیسی نمیروند؛لذا فرضیه فوق تأیید میشود.
به این دلیل که جهت رابطه منفی و معکوس است و باتوجه به تفاوت میانگین مشاهده شده،به این معنی است که پاسخگویانی که در کلاسهای آموزش زبان شرکت نمیکنند هویت ملی بالاتری دارند این شاید یکی از دلایل این باشد که افرادی اینچنین به خاطر اینکه به گونهای فرهنگ پذیر شدهاند که آگاهی کمتری نسبت به هویت ملی و ایرانی و تاریخ ایران دارند، گرایش کمتری به هویت ملی از خود نشان میدهند که این امر نیازمند انجام برنامههای فرهنگی و اشاعه بیشتر میزان آگاهی نسبت به تاریخ ایران است."