Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی درسازمانهای آموزشی به روش پیمایشی اجراشد. جامعه آماری همه مدیران ، معاونان ومعلمان واحدهای آموزشی شهر تهران ، به تعداد 95905 نفر و نمونه آماری تعداد 1094 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده است . به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته که دارای 26 سؤال پنج گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه گردید. روایی پرسشنامه توسط 20 نفر از صاحبنظران بررسی و پایایی آن هم از طریق الفبای کرنباخ محاسبه و ضریب پایایی 87/. به دست آمد . داده های به دست آمده به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل و نتایج نشان می دهد که مهمترین راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در سازمان های آموزشی شامل : بعد بسترسازی نظام مشارکت دارای6 مولفه وبعد نظام دهی به مشارکت دارای7 مولفه وبعد تکامل تدریجی نظام مشارکت دارای 7 مولفه و بعد سرپرستی و اداره نظام مشارکت دارای6 مولفه می باشد.
Machine summary:
( سي لوک، ١٩٩٥) آثار و مزاياي مشارکت و مديريت مشارکتي را مي توان از دو جنبه به شرح زير بررسي نمود : (همداني ، ١٣٧٩) 1- participation development ١-جنبه اجتماعي آثارمشارکت : شامل آگاهي از هدف ها و تلاش در جهت دستيابي آنها، افزايش خلاقيت ١کارکنان ، ايجاد روحيه آينده نگري ٢در کارکنان ، همکاري کارکنان در رفع مشکلات متعدد سازمان ، همکاري کارکنان در ايجاد تغييرات سازماني و افزايش مسئوليت پذيري کارکنان ٢-جنبة اقتصادي آثار مشارکت : هماهنگي بيشتر در امر توليد، بهبود کميت و کيفيت توليدات ، کاهش ضايعات ، استفاده بهينه از تجهيزات ، همکاري در رفع مشکلات اقتصادي و کاهش تعارضات .
به طور کلي مي توان گفت استقرار يک نظام تصميم گيري مشارکتي ، تمهيداتي را مي طلبد که مديران دستگاه هاي اجرايي بايد آنها را مورد توجه قرار دهند: تقويت اهداف ، ارزش ها و اولويت ها با روش انتقال اطلاعات با تببين مسئوليت ها، محدوديت ها و انتظارات ، تعريف فرايند تصميم گيري ، برنامه ريزي آموزش مشارکت ، تعديل شرايط محيطي سازماني ، ايجاد فرهنگ مشارکتي و مشخص ساختن ساختار مشارکت از جمله پيش نيازهايي است که در موفقيت سيستم تصميم گيري مشارکتي نقش بسزايي دارد.
1-validity 2-reliability 3-cronbach (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج آزمون F٢ مندرج در جدول ٢نشان مي دهد که چون F٢ محاسبه شـده ( ٢٩٤/٥) از F٢ جدول (٣٧/٥٧) بزرگتر است ، فرض صفر رد مي شود و با اطمينان ٩٩درصد نتيجه مي گيـريم کـه بسترسازي نظام مشارکت در اجراي مديريت مشارکتي واحدهاي آموزشي مؤثر اسـت .