Abstract:
هدف پژوهش حاضر گردآوری و تحلیل پرسش های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سماء در منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی است. فرایند روزمره کلاس های 32 نفر معلم (20 زن و 12 مرد) چهار پایه تحصیلی (دوم، سوم، چهارم و پنجم) در پنج شهر، در درس های فارسی، ریاضی و علوم هرکدام به مدت 10 جلسه با استفاده از MP3 Player مورد ثبت و ضبط قرار گرفت. برای استخراج اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه معکوس استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل فرایند 960 جلسه کلاس و 29520 سؤال مطرح شده، نشان می دهد که: 1- معلمان به طور متوسط در هر جلسه 75/30 سؤال پرسیده اند. 2- از مدت زمان هر جلسه، حدود 20 درصد آن به سؤال کردن اختصاص داشته است.3- اغلب سؤال ها برای وارسی میزان فهم دانش آموزان و یادآوری حقایق مطرح شده اند. 4- تعداد اندکی از سؤال ها بر تشویق دانش آموزان به تفکر تاکید داشته اند.5- پرسش کردن در طرح درس معلمان جایگاهی نداشته است. 6- بین ابعاد سؤال ها و پایه تدریس، نوع درس و جنسیت معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. 7- معلمان در سؤال کردن خود خطاهایی را مرتکب می شوند، از جمله: فقط از باهوش ترین دانش آموزان سؤال کردن، طرح سؤال و پاسخ دادن به آن توسط خود معلم، و همیشه یک نوع سؤال مطرح کردن. با توجه به اهمیت پرسش کردن، این مقوله بایستی در واحدهای درسی و دوره های آموزشی بدو خدمت و حین خدمت معلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
Machine summary:
به نظر می رسد که بیشترسؤال های دانش آمـوزان از نـوع سـؤال هـای مـوقعیتی هسـتند، مانند: «این تکلیف کی تمام می شود؟»،یا «آیا باید تاریخ را هم ذکر کنیم ؛ تاسـؤال هـایی کـه بـا فرایند تفکر سرو کار دارند مانند: «چرا آسمان آبی رنگ است ؟» هوان شانک ١٩،یائو (٢٠٠٩) بـر 1 1- Forbes 2- Davis 3- Hanegan 4- Friden 5- Nelson 6- Kramarski 7- Franke 8- Webb 9- Cham 10- Ing 11- Freund 12- Battey 13- Tan 14- Fordham 15- Cory 16- Elizabeth 17- Martin 18- Hand 19- Shyang تغییر فضای یادگیری کلاس پـس از انجـام فعالیـت هـای پـژوهش محـور تأکیـد کردنـد.
با وجود اهمیت سؤال های مطرح شده در جهت دهـی تـدریس و افـزایش یـادگیری و تفکـر دانش آموزان ، این مهم چندان که باید در ایـران مـورد توجـه قـرار نگرفتـه اسـت ، بنـابراین هـدف پژوهش حاضر فراهم کردن اطلاعات تجربی و دقیق در زمینه پرسش هاو پاسخ هایی بوده است که به طور روزمره در کلاس های دوره دبستان مطرح می شوند.
از طـرف دیگر، عوامل محیطی و اجتماعی، انفعال و سکوت را در کلاس و زندگی روزمره بیش از تعامـل 1- Tobin 2- Egan 3- Cobb 4- Anastasia 5- Kramer 6- Largent 7- Taba 8- MacKenzie 9- Harrop 10- Swinson و چالش های فکری تجویز می کند؛ بنابراین ، بهتر است معلم ها به جای اینکه درس را با پرسـش به پایان برسانند، جلسات آموزشی را بایک پرسش ،و اختصاص زمانی، هر چند کوتاه ، برای بحث درباره آن آغاز کنند.