Abstract:
دانشمندان غربی تلاش دارند با استفاده از قدرت فنآوری بر جهان مادی تسلط پیدا کنند. آنها بر این باورند که روباتها میتوانند نقش خدمتکارانی خیراندیش را برای انسانها ایفا کنند. این دانشمندان از روباتهای تابع سایبرنتیک که محصول فنآوری امریکایی هستند، حمایت میکنند. آنها با به تصویرکشیدن رؤیاهای خود در فیلمهای علمی ـ تخیلی میکوشند باورهای خود را به مردم القا کنند. این فیلمها، تضاد انسانوارههای خیراندیش و شریر را به تصویر میکشند. برخی از آنها در یک دیدگاه خیراندیش از روباتها معتقدند که آنها در کمال خود به موجودی شیطانصفت تبدیل میشوند و زندگی انسانها را به خطر میاندازند. آنها در باورهای کمونیستی خود غرق شدهاند و قدرت خداوند در آفرینش انسان و جهان را به سخره میگیرند.
Machine summary:
"این عنوان به ماشینی اشاره میکند که به صورت سایبرنتیکی برنامهریزی شده است و یک پیانو خودکار را جایگزین انسان میکند و به وحشت از گسترش فنآوری در تمام زمینههای زندگی اشاره دارد.
در این فیلم، روباتهای شورشی با پیروی از اولین قانون روباتیک آسیموف، انسانها را زندانی میکنند تا آنها را از آسیب زدن به خودشان از طریق آلودگی و جنگ محافظت کنند، درحالی که پلیس فنآوریگریز (ویل اسمیت30) که در آسیموف به طور معمول، متعصب و فاشیستی است، به فردی درستکار و قهرمان تبدیل میشود.
همان گونه که وی در تاریخ داستانهای علمی ـ تخیلی خود اشاره کرده است، «به نظر میرسید انقلاب صنعتی به طور ناگهانی، نیروی انسان را تعالی میبخشد و رؤیاهای یک آرمانشهر فنآورانه روی زمین را به جای آرمان شهری خیالی در آسمان میپروراند.
»34 تصور آسیموف از خدمتکاران روباتی که در مقابل صاحبان انسانی خود تعظیم میکنند، مقدسین روباتی که انسانهای نادان آنها را آزار میدهند، و خدایان روباتی که برای تبدیل شدن به انسان، حاضر به مرگ هستند، زیرمجموعهای قوی از داستانهای علمی ـ تخیلی را الهام کرد که از نظر فنآوری رضایتبخش بودند.
Isaac Asimov, Asimov on Science Fiction (New York: Doubleday and Company, 1981), 161 دلقکهای فلزی سنگین: خدمتگزاران روباتی سرگرمکننده رابی، روبات همبازی بیخطر ساخت آسیموف، به رابی روبات، ستاره فیلم علمی ـ تخیلی سیاره ممنوع (1956) تبدیل شد."