Abstract:
هدف کلی این پژوهش بررسی فرآیند تولید محتوای الکترونیکی در مرکز آموزش الکترونیکی علوم حدیث است. مرکز آموزش الکترونیکی علوم حدیث یکی از دانشگاه ها و موسسات پیشرو در ارائه آموزش الکترونیکی در ایران است که در سال 1384 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه موردی، داده ها از طریق مشارکت محقق در جلسه های مربوط به تولید محتوا، تحلیل و بررسی اسناد، صورت جلسه ها و آیین نامه، جمع آوری شده است. بر اساس داده های به دست آمده، تصمیم های مربوط به تولید محتوا در این مرکز را می توان در چهار بخش نظر گرفت؛ شیوه انتخاب محتوا، تشکیلات و ساختار سازمانی تولید محتوا، طرح نامه ها و آیین نامه ها، قالب ها و شکل ارائه ها.
این پژوهش نشان می دهد، تصمیم های چهارگانه این مرکز در زمینه تولید محتوای الکترونیکی در اغلب موارد مناسب و دقیق اتخاذ شده است. با این حال از جمله نقاط ضعف این تصمیم ها می توان به نبود شیوه دقیق و معتبر برای انتخاب محتوا، نبود جایگاه متخصص آموزش الکترونیکی در ساختار سازمانی و نیروی انسانی مربوط به تولید محتوا و عدم توجه به راهبردهای و فنون آموزشی در تنظیم طرح نامه اشاره کرد.
The main purpose of this research is to investigate e-learning content producing process in Olum Hadith virtual college as an e-learning center in Iran. Olum Hadith virtual college is a pioneering e-learning center in Iran which has embarked on its activities since 1384. Using case study research method، in this research we collected data based on researcher participation in decision making process، and also in the sessions allocated to analyzing documents، minutes and bylaws. According to the data gathered in this unit، decision making in the area of content production can be considered in four categories: selecting content method، organization of content production، setting scenarios and bylaws and frames and presenting methods. This research showed in terms of e-learning content production fourfold decisions have been appropriately and precisely made in this center. However، there are some weaknesses as follow; lack of accredited and subtle procedures for content selection، lack of expertise position for e-learning in organizational structure and also absence of attention to instructional strategies and tactics of designing proposals.
Machine summary:
بر اساس داده هاي به دست آمده ، تصميم هاي مربوط به توليد محتوا در اين مرکز را ميتوان در چهار بخش نظر گرفت ؛ شيوه انتخاب محتوا، تشکيلات و ساختار سازماني توليد محتوا، طرح نامه ها و آيين نامه ها، قالب ها و شکل ارائه ها.
با اين حال از جمله نقاط ضعف اين تصميم ها ميتوان به نبود شيوه دقيق و معتبر براي انتخاب محتوا، نبود جايگاه متخصص آموزش الکترونيکي در ساختار سازماني و نيروي انساني مربوط به توليد محتوا و عدم توجه به راهبردهاي و فنون آموزشي در تنظيم طرح نامه اشاره کرد.
در ادامه اين مقاله ، ملاک هاي انتخاب محتوا در برنامه درسي دانشگاهي ، اصول تهيه محتواي الکترونيکي طرح ميشود و سپس فرآيند توليد محتواي الکترونيکي در مرکز آموزش الکترونيکي علوم حديث مورد بحث قرار ميگيرد.
اين مرکز از سال ١٣٨٤ تاکنون تشکيلات ، فرآيندها و طرح هاي خاصي را براي توليد محتوا به وجود آورده است که در ادامه با تحليل مصاحبه ها، بررسي اسناد و صورتجلسه ها يافته هاي پژوهش در چهار محور شيوه هاي انتخاب محتوا، ساختار سازماني و نيروي انساني مورد نياز، مراحل توليد محتوا و قالب هاي ارائه محتوا ارائه ميشود.
البته فايل هاي صوتي به صورت مستقل در بسته آموزشي ارائه نمي شود، بلکه يا به همراه عکس استاد و با خروجي فلش (فلش موقت ) و يا به همراه متن الکترونيکي در قالب برنامه (frantpage) استفاده ميشود و در اين مرکز به «اچ تي ام ال» HTML معروف است .
Learning & Teaching in Higher Education.