Abstract:
در این مقاله با به کارگیری سیستم تقاضای تقریبا ایده ال، تاثیر متغیر های موثر بر سهم خودروسواری نو در سبد مصرفی خانوار های شهری در دوره زمانی 1386-1370 مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل ازبرآورد به روش رگرسیون های به ظاهر نامرتبط نشان می دهد که تغییر مخارج واقعی خانوار، بعد خانوار وتغییرات قیمتی سایر کالا ها این سهم را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی نتایج حاصل از برآورد کشش مخارجی وکشش قیمتی خودی خودرو به ترتیب نشان دهنده لوکس بودن و با کشش بودن خودرو در اقتصاد ایران می باشد. همچنین نتایج برآورد کشش های قیمتی متقاطع خودرو با سایر گروه ها نشان می دهد که خودرو کالایی جانشین با سه گروه (خوراک، غیر خوراک، مسکن) می باشد بدین مفهوم که افزایش قیمت خودرو سبب افزایش سهم هر سه گروه در سبد هزینه ای خانوارمی شود.
The effect of effective variables on the share of new automobile in household consumption basket has been considered and analyzed in this research during 1991-2007 by using Almost Ideal Demand System. Results of estimating seemingly unrelated regression represents that the real expenditure changes of household، household dimension and cost changes of other goods will affect this share. The study of expenditure elasticity and price elasticity estimation، respectively، shows the luxuriousness and elasticity of automobile in Iran economy. The results of automobile cross-price elasticity estimation by other groups explain that automobile is an alternate to three groups of food، non-food and housing، that is، the increase of automobile price will cause to increase the expenditure of household basket in all three groups share. More importantly is the point that the two groups of food and housing are the complements to automobile.
Machine summary:
تحلیل سیستماتیک اثر تغییرات مخارج واقعی خانوارهای شهری بر سهم خودرو سواری نو در سبد مصرفی خانوار نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان پروانه سلاطین 1 آزادمهر کهرام 2 مریم جوادی 3 1 استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد فیروزکوه 2 کارشناس ارشد اقتصاد 3 کارشناس ارشد علوم اقتصادی چکیده در این مقاله با به کارگیری سیستم تقاضای تقریباً ایدهال، تاثیر متغیرهای موثر بر سهم خودروسواری نو در سبد مصرفیخانوارهای شهری در دوره زمانی 1386-1370 مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.
همچنین نتایج برآورد کششهای قیمتی متقاطع خودرو با سایر گروهها نشان میدهد که خودرو کالایی جانشین با سه گروه (خوراک، غیر خوراک، مسکن) میباشد بدین مفهوم که افزایش قیمت خودرو سبب افزایش سهم هر سه گروه در سبد هزینه ای خانوارمی شود.
از آنجایی که منابع آماری این مقاله، میزان هزینه و بودجه خانوار شهری میباشد و با توجه به مزایای سیستم تقاضای تقریباً ایده آل، منطقی است که از توابع تقاضای سیستمی استفاده شود، در این مقاله مدل عمومی AIDS به صورت زیر در نظر گرفته شده است: (9) که در آن، بیانگر سهم هر یک از گروهها در سبد خانوار، i تعداد گروههای موجود در هر سبد، عرض از مبدأ، شاخص قیمتی مربوط به هر یک از گروههای کالا و خدمات، مخارج واقعی مصرفکننده، Size بعد یا اندازه خانوار میباشد.
همان طور که تشریح گردید، کل سبد مصرفی خانوار به چهار بخش تقسیم شده است که این چهار بخش شامل سهمهای خوراکیها، بقیه غیر خوراکیها، هزینه خرید خودرو سواری نو و در نهایت مسکن میباشد، بنابراین، مدل مورد نظر از چهار معادله تشکیل میشود که هر معادله مربوط به یک بخش میباشد.