Abstract:
در این مقاله، رمان رازهای سرزمین من، از حیث نحوه ی بازنمایی شخصیت زنان در آن بررسی شده است. برای این منظور از روش های انتقادی تحلیل گفتمان جهت بررسی متن و نیز از نظریات سیمون دوبووار در باب جنسیت جهت تبیین یافته ها استفاده شده است. تحلیل رمان به این روش، نشان داده است که ویژگی های مهم نحوه ی خاص تصویر زنان در این رمان، یکی تغییر در جفت تقابلی زنانه است؛ به این معنا که دوگانه ی اثیری/ لکاته که هدایت آن را پررنگ کرده، در این جا به دوگانه ی مادر انقلابی/ «نشمه ی سلطنتی» بدل شده است؛ و دیگری، پررنگ کردن نقش سیاسی زنان در انقلاب، تاکید بر اهمیت حضور زنان و نیز اقتدار و روشن بینی و آزاداندیشی سیاسی آن هاست. در این جا ایدئولوژی مستتر در متن، مسئله ی زنان و ارزش داوری ها و پیش فرض های رایج در مورد آن ها را بدل به مسئله ای سیاسی و طبقاتی کرده است و همچنین بر خوانش نویسنده از تاریخ (موضوع اصلی رمان) اثر گذارده است. همچنین نشان داده ایم که استعاره ی سرزمین به مثابه مادر، به شکل ذهنیتی اسطوره ای بر متن حاکم است.
In this essay، the novel Raz''haye Sarzamine Man (The Mysteries of My Land) has been analyzed due to the issues of gender representation، using the critical discourse analysis methods and Simone de Beauvoir''s notion of gender. This، has led to the conclusion that portraying female characters in this novel، has two significant aspects: first، the Transformation of binary opposition of Innocent Girl/Prostitute (Athiry /Lakkateh) that has been illustrated by Hedayat، into Revolutionary Mother/ Royal Prostitute in this novel; and second، the emphasize placed on the political role of women in the Islamic Revolution of Iran، the importance of this role، and the portrayal of these women as powerful، visionary and open mind characters. Here، the hidden ideology of the text، has changed the problem of women and presumptions and judgments about them into a political and class-related one and so، has effected the writer''s concept of the history. It has been shown here also that the metaphor of the homeland as mother has shaded the text in the form of a mythical thought.
Machine summary:
تحلیل رمان به این روش نشان میدهد یکی از ویژگیهای مهم نحوة خاص تصویر زنان در این رمان، تغییر در جفت تقابلی زنانه است؛ به این معنا که دوگانة اثیری/ لکاته که هدایت آن را پررنگ کرده، در اینجا به دوگانة مادر انقلابی/ «نشمة سلطنتی» بدل شده است.
در اینجا ایدئولوژی نهفته در متن مسئلة زنان و ارزشداوریها و پیشفرضهای رایج دربارة آنها را به مسئلهای سیاسی و طبقاتی بدل کرده و بر خوانش نویسنده از تاریخ (موضوع اصلی رمان) اثر گذاشته است.
1 مسئلة جنسیت چه در حوزة نقد، چه در حوزة آفرینش ادبی همواره مورد توجه براهنی بوده و در رمان رازهای سرزمین من- چنانکه در ادامه نشان خواهیم داد- این توجه و اهتمام آشکار است.
از سوی دیگر، تأکید این رمان بر نقش فعال و کنشگری مؤثر زنان در جریان واقعهای اجتماعی و سیاسی و نیز روشنبینی و قدرت رهبریای که به آنها نسبت داده میشود- و مطابق روایت رمان، در فرایندی تاریخی و اجتماعی از آنها دریغ شده- موجب شده است در میان آثار همعصر بیسابقه بنماید.
درخور توجه است که از میان این دو خواهر، الی با پیکر معشوقوارش در قالب زنی فاسد و منحرف شخصیتپردازی میشود و از زبان شخصیتهای مختلف رمان «یک تکهگوشت شهوی» (همان، 216)، «نیمفومنیاک» (همان، 1144) و «احمق» (همان، 983) خوانده میشود؛ درحالی که از تهمینه به مبارز، مادر انقلاب، هوشمند، معنای انقلاب و رهبر آن یاد میشود.
از آنجا که نویسنده یکی از حساسترین و پرمخاطرهترین دورههای تاریخ معاصر ایران، یعنی انقلاب 1357 را برای روایت برگزیده، کنشگری زنان نیز قالب آگاهی و بینش سیاسی به خود گرفته است.