Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفتشناختی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یزد در سال تحصیلی 91-1390 انجام گرفت که از لحاظ هدف در طبقهی تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها در قالب تحقیقات آزمایشی قرار میگیرد. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه یزد به تعداد 11052 نفر بوده است. طی مراحل روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای، دانشجویان دو کلاس از رشتهی علوم تربیتی به عنوان گروههای نمونه انتخاب و در مراحل بعد به تصادف به گروههای آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی معرفتشناختی شومر (1992) با 63 گویه و پروتکل آموزش تفکر انتقادی براساس دیدگاه هایپل (1984)، فیشر (2005) و مایرز (1986) در قالب شش جلسه آموزش دو ساعته بوده است. برای توصیف دادهها وتحلیل فرضیههای تحقیق از شاخصهای آمار توصیفی و روش آماری تحلیل کوواریانس (پس از بررسی پیش فرضهای آن) استفاده شد. براساس مهمترین نتایج به دست آمده، آموزش تفکر انتقادی باعث بهبود باورهای معرفت شناختی دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با دانشجویان گروه کنترل شده است. در سطح خرده مقیاسها، آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش باورهای معرفتشناختی افراد در ابعاد توانایی ذاتی یادگیری، ساده بودن دانش، قطعیت دانش، منبع دانش و یادگیری سریع دانش شد اما تأثیر متفاوتی بر باورهای معرفتشناختی دانشجویان دختر و پسر نداشته است.
Machine summary:
"دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور (تاریخ وصول: 26/11/91 - تاریخ پذیرش: 02/02/92) چکیده واژگان کلیدی: Effectiveness of critical thinking training on epistemological beliefs of students *Mahmoud Kamali Zarch1, Hossein Zare2, Somayeh Alavi Langeroudi3 1.
M. S student in psychology of payam-e- noor University (Received: Feb. 14, 2013 - Accepted: Apr. 22, 2013) Abstract The project aims to study the effect of critical thinking instruction on epistemological beliefs of B.
بنابراین در این تحقیق سعی شده است که اثر آموزش تفکر انتقادی که خود توسط مبانی نظری شناخت و فراشناخت حمایت میشود را بر روی باورهای معرفت شناختی دانشجویان بررسی کنیم، نتایج حاصل نشان داد که با آموزش تفکر انتقادی در طول یک ترم، باورهای معرفتشناختی دانشجویان Mau, Brookhart, Hutter Qian & Alvermann قبل و بعد از آموزش در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنیداری داشته است و در تمام ابعاد ساده بودن دانش، منبع دانش، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع و قطعیت دانش نمرات در پسآزمون نسبت به پیشآزمون به صورت معنیدار کمتر شده که نشاندهنده رشد ابعاد باورهای معرفتشناختی میباشد.
فرضیه سوم پژوهش که به بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر باور توانایی ذاتی یادگیری میپرداخت تأیید شد این یافته با نتیجهی تحقیقات مانچان و همکاران (2011) و هنری وایر (2007) همسو میباشد که درآنها رابطهی معنادار بین این دومتغیر نشان داده شده است.
"The development of epistemological beliefs among secondary students: a longitudina study", Journal of educational psychology, 89."