چکیده:
ولادیمیر مایاکوفسکی (1930-1893) از شاعران بنام قرن بیستم و مکتب فوتوریسم روسی است. در میان آثار وی، منظومه «ابر شلوارپوش» به عنوان یکی از مهم ترین آثار فوتوریستی و برنامه زندگی شاعر شناخته شده و مورد توجه و بررسی منتقدان بزرگ ادبی قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده تا با رویکرد تحلیل محتوا، هر یک از چهار بخش منظومه «ابر شلوارپوش» و روند دگرگونی دیدگاه مایاکوفسکی به هنگام نگارش منظومه بررسی و تحلیل شود. مواردی که مقاله حاضر به آن ها خواهد پرداخت، به مسلخ کشیدن عشق مرسوم و شکستن کلیشه های موجود درباره عشق در فصل نخست، بیان دوگانگی و تضاد شاعر با دنیای پیرامون در فصل دوم، برائت جستن از ساختارهای اجتماعی و مذهبی موجود و ارائه تصویر هنر ناب و آرمانی در فصل سوم منظومه و فراخواندن به انقلاب و تبیین ضرورت آن در فصل چهارم «ابر شلوارپوش» است. بخش هایی از منظومه که بیانگر هر یک از این دیدگاه هایند، در متن مقاله ارائه شده است. هدف مقاله، تحلیل محتوای بخش های مهم منظومه و تبیین و تفسیر این دیدگاه های شاعر، خاستگاه آن ها و دلایل مطرح نمودن آن ها در منظومه «ابر شلوارپوش» است.
خلاصه ماشینی:
"مواردی که مقالۀ حاضر به آنها خواهد پرداخت،به مسلخ کشیدن عشق مرسوم و شکستن کلیشههای موجود دربارۀ عشق در فصل نخست، بیان دوگانگی و تضاد شاعر با دنیای پیرامون در فصل دوم،برائت جستن از ساختارهای اجتماعی و مذهبی موجود و ارائۀ تصویر هنر ناب و آرمانی در فصل سوم منظومه و فراخوندن به انقلاب و تبیین ضرورت آن در فصل چهارم«ابر شلوارپوش»است.
و اگر هنوز در سطرهای ما،رد پای چرکین عقل سلیم شما و سلیقه خوبتان پیداست، باور کنید که دیگر چنین نخواهد بود و در این سطرها نخستین اشعههای زیبایی نوآفریدۀ ما در حال درخشش است،هرچند کوچک!»{o1o} اشعار نخستین سالهای شاعری مایاکوفسکی از تأثیرات انقلابی به دورند و هنوز به بلندگوی کمونیسم تبدیل نشدهاند.
آتش گرفتن دل درنتیجۀ عشق،تصویری است که بیشتر شاعران به کار میبرند و این نقطۀ پایان بسیاری از توصیفات عشق است،اما مایاکوفسکی متوقف نمیشود و این تصویر برای او به صحنهای عمیقتر و بامفهومتر تبدیل میشود:مردم از سوختن او آگاه میشوند، آتشنشانها را خبرمیکنند و در این گیرودارها،امیدی هست که دلمشغولیهای شاعر هم در حالوهوای«ضد حریقی»که حاکم شده،آرام گیرند.
این منظومه علیرغم ساختارشکنی زبانی و ساختاری،سیر تفکر بسیار دقیق و حسابشدهای را دنبال میکند که با تحلیل آن میتوان به 3 نتیجۀ مهم درخصوص آن،تأثیر پذیریاش از شرایط اجتماعی روسیه و تأثیرگذاریاش بر روند انقلاب روسیه دست یافت: نخست این که هدف از ایجاد فضای عاشقانه-انقلابی که بر سرتاسر منظومه حاکم است، نگاه داشتن مخاطب در هیجانی دائمی و جستجوی همیشگی است و این پدیدهای است که به مرور زمان به تحولات بزرگ اجتماعی خواهد انجامید."