چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران است. برای این منظور دادههای ترکیبی[1] صنایعکارخانهای ایران بر اساس طبقهبندی استاندارد بین المللی فعالیتهای صنعتی [2] جمعآوری و با استفاده از سیستم معادلات همزمان و روش حداقل مربعات دو مرحلهای با جزء خطا [3]، اثرات متقابل سطح تمرکز، نوآوری و تحقیق و توسعه، تبلیغات و سودآوری در رشته فعالیتهای مختلف صنعتی، طی سالهای 1386- 1375مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در مجموع، نتایج تحقیق نشان میدهد که سطح تمرکز، اثرات معناداری بر سطح نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران داشته و رابطه معکوس میان سطح تمرکز و نوآوری و تحقیق و توسعه برقرار است. همچنین، با افزایش سودآوری، از سطح تحقیق و توسعه این صنایع کاسته شده است. بررسی عوامل موثر بر ساختار صنایع کارخانهای نشان میدهد که اگر چه سطح نوآوری و تحقیق و توسعه بر ساختار این صنایع موثر نبوده است، اما سودآوری و عملکرد برتر بنگاهها عاملی موثر بر سطح تمرکز آنها و نیز تبلیغات از دیگر پارامترهای موثر بر این ساختار بوده است.
برآورد پارامترهای اثر گذار بر سودآوری رشته فعالیتهای صنعتی، نشان از عدم تاثیرگذاری پارامتر ساختاری تمرکز و رفتار نوآورانه و تحقیق و توسعه بر عملکرد صنایع دارد. نتایج تخمین معادله تبلیغات نیز نشان می دهد که افزایش تمرکز بازاری باعث کاهش سطح تبلیغات شده، اما رفتار نوآورانه بنگاهها سطح تبلیغات آنها را افزایش داده است. از طرف دیگر، اثرات تاخیری و انباشته شده تحقیق و توسعه، وجود رابطه معکوس میان سطح تمرکز و تحقیق و توسعه را مورد تایید قرار میدهد.
The main purpose of this paper is to investigate the effect of market structure on innovation and R&D in Iran’s manufacturing sector. To do this، first، statistical data for Iran’s manufacturing sector has been gathered in International Standard Industrial Classification (ISIC) format، then mutual effects of concentration، innovation and R&D، advertising and profitability in different industrial activities have been analyzed using simultaneous equations system and Error Component Tow Stage Least Squares (EC2SLS) during 1996-2007. The results show that industrial concentration has a significant and inverted U-shaped relationship with innovation and R&D. In addition، R&D expenditure declines with increases in profitability. The investigation of the factors affecting manufacturing structure indicates that although innovation and R&D has no effect on manufacturing structure، but profitability and performance of top firms affect their concentration. Our findings exhibit the ineffectiveness of concentration and innovational behavior on industries performance; whereas increasing market concentration results in advertising expenses and innovational behavior of firms raises advertising expenses. Similarly، the lagged and accumulated effects of R&D confirm the existence of an inverted U-shaped relationship between concentration and R&D
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور داده هاي ترکيبي ٤ صنايع کارخانه اي ايران بر اساس طبقه بندي استاندارد بين المللي فعاليت هاي صنعتي (ISIC)٥ جمع آوري و با استفاده از سيستم معادلات همزمان و روش حداقل مربعات دو مرحله اي با جزء خطا (ECSLS٢)٦، اثرات متقابل سطح تمرکز، نوآوري و تحقيق و توسعه ، تبليغات و سودآوري در رشته فعاليت هاي مختلف صنعتي ، طي سالهاي ١٣٨٦- ١٣٧٥مورد ارزيابي قرار گرفته است .
بررسي عوامل مؤثر بر ساختار صنايع کارخانه اي نشان مي دهد که اگر چه سطح نوآوري و تحقيق و توسعه بر ساختار اين صنايع مؤثر نبوده است ، اما سودآوري و عملکرد برتر بنگاهها عاملي مؤثر بر سطح تمرکز آنها و نيز تبليغات از ديگر پارامترهاي مؤثر بر اين ساختار بوده است .
در اين ميان، آنچه کوشش هاي صنعتي شدن را تقويت مي کند، نحوه اثرگذاري و ارتباط متقابل ساختار و عملکرد بخش صنعت در کنار فعاليت هاي تحقيق و توسعه است که باعث تقويت کارکرد سرمايه گذاري، رشد بهرهوري نيروي کار و ارزش افزوده صنايع کارخانه اي ٤، ايجاد سرريزهاي مثبت و انتقال آن به بخش هاي ديگر، افزايش اقتدار سياسي و کاهش وابستگي اقتصادي کشور را فراهم خواهد ساخت .
(2009) Market Structure and Innovation: A Dynamic Analysis of the Global Automobile Industry; Department of Economics, University of Toronto and NBER.
(1980) Market Structure and Innovation: A Reformulation; Quarterly Journal of Economics, pp.
(1979) Market structure and Innovation; Quarterly Journal of Economics, XCIII, pp.
(1986) Market Structure, Firm Size and Research and Development; Quarterly Review of Economics and Business.