چکیده:
کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا میکند. بر اساس مطالعات انجام شده، "قصد کارآفرینی" یکی از مهمترین پیش بینی کنندههای رفتار کارآفرینی یک فرد در آینده میباشد. پژوهش درباره عواملی که بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر میگذارد و باعث تشویق آنها به راهاندازی کسبوکار جدید میشود، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است. از جمله عوامل مهم موثر بر قصدکارآفرینی، عوامل فرهنگی و محیطی میباشند که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند. جامعه آماری این تحقیق 200 نفر از دانشجویان چهار دانشکده کشاورزی بودند که در درس کارآفرینی ثبت نام کرده بودند. در جامعه مورد تحقیق، 183 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که حمایت از طرف خانواده و آشنایان و حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت معنادرای دارد. ولیکن نتایج به دست آمده نشان داد که فردگرایی، جمعگرایی، حمایت و موانع محیطی درک شده، اثر مستقیم معناداری بر قصدکارآفرینی دانشجویان ندارند. در انتها نیز نتایج حاصله، مورد بحث و مقایسه قرار گرفته و بر اساس آنها، پیشنهادهای کاربردی و مرتبط با ادامه و پیگیری پژوهشهای مشابه در آینده، ارایه شده است.
Entrepreneurship is considered as a main key driver in any nation’s economic growth. Based on the recent literature review، entrepreneurial intention is suggested to be a predictor of an individual’s future entrepreneurial behaviour. The investigation of factors that influence students’ entrepreneurial intentions and drive them to start a new business has been a focus of attention by many researches. The present study explores the effects of contextual and cultural factors on the development of students’ entrepreneurial intentions. The primary data were collected from a sample of 183 students enrolled at four agricultural coleges in Iran. The structuural Equation Modeling was used to analyze the data. The study found positive effects of perceived relational and university support on entrepreneurial students’ intentions. However، the results illustrated that individualism، collectivism، support and perceived environmental barriers did not have any direct influence on entrepreneurial intentions.
خلاصه ماشینی:
پیت وی وکپ (٢٠٠٧ ,Pittaway and Cope) بیان می کنند کـه قـصد کـارآفرینی یک فرد می تواند به وسیله تصورات و برداشت شخصی او از موانع و حمایت هـای موجـود در زمینه شروع یک کسب وکار و هم چنین ارزش های فرهنگی و محیطی که او در آن قـرار گرفته است ، متاثر شود.
لوتجه و فرانک (٢٠٠٣ ,Franke &thje Lu) خاطر نشان مـی کننـد که قصد کارآفرینی با ارزش های فرهنگی در ارتباط است و حمایت ها و موانع ادراک شده در شکل گیری آن موثر هستند.
بـا ایـن وجـود، هنـوز تحقیقـات در زمینـه کـارآفرینی کـه ارزش هـای فرهنگی را هم لحاظ کرده باشند بسیار کم هستند و در بیش تر تحقیقات متغیرهای فرهنگی نسبتا مورد غفلت قرار گرفته اند و حتی این غفلت در زمینه تاثیر ارزش های فرهنگی بر قصد کارآفرینی بیش تر مشهود می باشد.
به علاوه ، در مطالعات اولیه از جملـه مطالعه هفستده (١٩٨٠ ,Hofstede) فردگرایی و جمع گرایی به عنوان دو قطب متـضاد یـک پیوستار در نظر گرفته شده اند، ولیکن مطالعات جدید پیشنهاد می کنند که بهتـر اسـت ایـن دو ارزش فرهنگی به عنـوان دو متغیـر مجـزا در نظـر گرفتـه شـوند کـه مـی تواننـد در کنـار همدیگر در یک فرهنگ معین وجود داشته باشند و در آن جامعه کم و بـیش مـورد تاکیـد قرار گیرند(١٩٩٨ ,Triandis and Gelfand).
مطالعه تورکر و سلکوک (٢٠٠٩ ,Selcuk &Turker ) در ترکیه نـشان داد کـه عامـل محیط دانشگاهی و عامل ساختار حمایت کننده ( مثلأ شرایط اقتصادی که فرصتهای زیادی برای کارآفرینان فراهم می سازد) قصد کارآفرینی دانشجویان را تحت تاثیر قـرار مـی دهـد.