چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر موسیقی و آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب پیش از امتحان دانش آموزان سال سوم دبیرستان است. روش پژوهش آزمایشی (تجربی)، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سیاهه اضطرابامتحان (TAT) (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهرستان بابل است که از میان آنها با استفاده روش نمونه گیری خوشهایچندمرحلهای، 50 نفر (25 پسر، 25 دختر) که دارای اضطرابامتحان بودهاند، انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) مورد مقایسه قرار گرفتند. میزان اضطرابامتحان آزمودنی های گروه آزمایش، پس از حضور و نشستن در جلسه امتحان و قبل از توزیع اوراق امتحانی به عنوان پیشآزمون اندازه گیری شد. سپس به مدت 5 دقیقه آیاتی از سوره مائده با صدای استاد عبدالباسط پخش شد و مجددا میزان اضطراب امتحان آنها (به عنوان پسآزمون) اندازهگیری شد. برای گروه کنترل هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. میزان اضطرابامتحان گروه اخیر نیز قبل و پس از توزیع اوراق امتحانی اندازهگیری و ثبت شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آوای قرآنکریم به طور معناداری باعث کاهش اضطراب پیش از امتحان دانش آموزان شد (001/0 = P). همچنین نتایج این تحلیل نشان داد که میزان تاثیر آوای قرآنکریم بر کاهش اضطراب قبل از امتحان دانشآموزان دختر به طورمعناداری بیشتر از دانشآموزان پسر است (001/0 =P ).
خلاصه ماشینی:
جامعة آماري شامل همة دانشآموزان سال سوم دبيرستان شهرستان بابل است كه از ميان آنها با استفاده روش نمونهگيري خوشهايچندمرحلهاي، 50 نفر (25 پسر، 25 دختر) كه داراي اضطرابامتحان بودهاند، انتخاب و در دو گروه آزمايش (25 نفر) و كنترل (25 نفر) مورد مقايسه قرار گرفتند.
نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه آواي قرآنكريم بهطور معناداري باعث كاهش اضطراب پيش از امتحان دانشآموزان شد (001/0 = P).
همچنين نتايج اين تحليل نشان داد كه ميزان تأثير آواي قرآنكريم بر كاهش اضطراب قبل از امتحان دانشآموزان دختر به طورمعناداري بيشتر از دانشآموزان پسر است (001/0 =P ).
2. بين ميزان تأثير آواي قرآنكريم بر اضطراب پيش از امتحان دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداري وجود دارد.
براي آزمون اثر مداخله (آواي قرآنكريم) بر اضطراب امتحان، اثر پيشآزمون به عنوان عامل مؤثر تعديل شد و نتايج نشان داد كه اثر گروه يا مداخله بر اضطراب امتحان (492/32 F=، 001/0=P) معنادار بوده است (جدول3).
خلاصه تحليل كوواريانس تأثير آواي قرآنكريم بر كاهش اضطراب پيش از امتحان دانشآموزان در جدول 4، ميانگين و انحرافمعيار نمرههاي اضطراب امتحان آزمودنيهاي گروه آزمايش در پيشآزمون و پسآزمون به تفكيك جنسيت آمده است.
به ديگر سخن، ميزان تأثير آوايقرآنكريم بر كاهش اضطراب پيش از امتحان دانشآموزان دختر، با ملاحظه ميانگينهاي دو گروه (جدول 5) به طور معناداري بيشتر از دانشآموزان پسر است.
نتايج تحليل كوواريانس پژوهش حاضر نشان داد كه ميزان اثربخشي آواي قرآنكريم بر كاهش اضطراب پيش از امتحان دانشآموزان دختر به طور معناداري بيشتر از دانشآموزان پسر است (001/0=P).