چکیده:
هدف این پژوهش، تبیین مبانی انسان شناختی اخلاق جنسی در اسلام، با روش توصیفی – تحلیلی است.
از دیدگاه اسلام، انسان غریزه صرف و حیوانی کامجو نیست تا همه چیز او را به کامجوئی از غریزه جنسی و آزادی در ارضاء آن فروبکاهیم، بلکه انسان در کنار غریزه جنسی که وجه مشترک انسان و حیوان است، از فطرت نیز برخوردار است.
بنابراین، در انسانشناسی اسلامی، انسان دارای سه روح نباتی، حیوانی و فطری است.
بر این اساس، مبانی انسانشناختی موثر در اخلاق جنسی عبارتند از: غریزه جنسی، فطرت الهی، کرامت، اندیشه ورزی، اصالت روح، قابلیت تکامل نفس، اختیار و انتخاب آگاهانه، حب ذات، چند ساحتی بودن انسان، هویت جمعی و ضعف.
به این ترتیب، اخلاق جنسی نیز ریشه در روح فطری و انسانی انسان دارد و به تبع همین فطرت است که ما می توانیم از اصول و ارزش های اخلاقی همچون سرکوب نکردن غریزه جنسی، اعتدال، شکوفایی فطرت الهی، حفظ کرامت ذاتی انسان، حفظ کرامت انسانی زنان، عمل به فرامین الهی، مصونیت اخلاقی، کسب بینش صحیح، رعایت اعتدال، تکامل روحی و روانی، اصالت روابط عاطفی، ارتقاء معنویت، رفتار جنسی مسئولانه، تدرج و تمکن، ازدواج آزادانه و آگاهانه، دگرخواهی، محبت، رشد متوازن و متعادل، تحکیم هویت جمعی، کنترل رفتار جنسی، به رسمیت شناختن هویت فردی، تخفیف حکم، مدارا و مسامحت صحبت کنیم.
The aim of this research is to elucidate the anthropological foundations of sexual morality from Islamic perspective using the descriptive-analytic methodology. In this perspective، human is not just the instinct and an enjoyment-seeking animal to be limited to using matrimonial willingness and freedom to satisfaction. But besides the common feature of sexual desire with animals human being does own fetrat (innate tendency). Therefore، human being from the perspective of Islam has three aspects; herbaceous، animal-like and nature aspects. Based on this view the influential anthropological foundations in matrimonial morality are as follows: sexual desire، divine nature، munificence، thoughtfulness، authenticity of spirit، capability of self-evolution، will and conscious selection، self-love، multi-sidedness of human، holistic identity and weakness. Therefore، matrimonial morality roots in nature and human soul through which we can talk about unsuppression of sexual desire، equinox، flourishing of heavenly nature، sustaining innate munificence of human، sustaining women’s munificence، practicing divine commands، moral dignity، acquiring correct insight، observing temperance، spiritual and psychic evolution، authenticity of emotional relations، upgrading spirituality، responsible sexual relations، gradation and affordance ، free and conscious marriage، others-love، love، balanced growth، strengthening holistic identity، control of sexual behavior، recognizing personal identity، discounting decree، tolerance ، and forbearance.
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب، اخلاق جنسی نیز ریشه در روح فطری و انسانی انسان دارد و به تبع همین فطرت است که ما میتوانیم از اصول و ارزشهای اخلاقی همچون سرکوب نكردن غریزة جنسی، اعتدال، شکوفایی فطرت الهی، حفظ کرامت ذاتی انسان، حفظ کرامت انسانی زنان، عمل به فرامین الهی، مصونیت اخلاقی، کسب بینش صحیح، رعایت اعتدال، تکامل روحي و رواني، اصالت روابط عاطفي، ارتقای معنویت، رفتار جنسي مسئولانه، تدرج و تمکن، ازدواج آزادانه و آگاهانه، دگرخواهي، محبت، رشد متوازن و متعادل، تحکیم هویت جمعی، کنترل رفتار جنسی، به رسمیت شناختن هویت فردی، تخفیف حکم، مدارا و مسامحت صحبت کنیم.
همچنان که راسل ضمن تأکید بر آزادی جنسی و این که تنها چیزی که آزادی را محدود میکند آزادی دیگران است و بنابراین، زن و شوهر باید آزادی یکدیگر را رعایت کنند، بیان میدارد: «در سیستمی که من پیشنهاد میکنم مرد در حقیقت آزاد است، آزاد از محصور بودن امور جنسی وی در قلمرو زناشویی، ولی در مقابل وظیفه دارد احساس حسادت خود را کنترل کند» (راسل، 1352، صص 278 - 279).
این امر به خاطر این است که بين دستورات الهي و سرشت انسان نوعي همآوايي، هماهنگي و توازن وجود دارد و اسلام يکايک قواعد خود را بر فطرت و سرشت تغييرناپذير انسان بنا کرده است؛ بنابراين، هر نوع اخلاق جنسي که در صدد سرکوبي و تقبيح اين گونه تمايلات در وجود آدمي باشد، بدون ترديد از نظر اسلام مطرود و مذموم خواهد بود.