چکیده:
در این بررسی مردمنگارانه با تکیه بر تجربههای زیسته و خاطرات دوران تحصیل و مدرسه، تحلیل و توصیفی از مدرسه روستایی در ایران و نقش و کارکردهای فرهنگی این مدارس در زمینه تاثیرگذاری و گسترش شیوه زندگی مدرن یا تجدّد در روستا ارائه میشود؛ سپس چالشها و دستاوردهای این مدارس بیان میگردد. در این بررسی علاوه بر تجربیات نگارنده، به منابع متعدّد و تحقیقات موجود نیز استناد شده است. به علاوه، شیوه پرداخت و نگارش موضوع به گونهای است که با تصویرسازی فضای آموزشی روستایی در سالهای دهه چهل، نویسندگان فیلمنامهنویسان، کارگردانان و دیگر دستاندرکاران تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی بتوانند صحنههایی را با استفاده از این فضاسازی نگارشی در تولیدات خود خلق کنند.
خلاصه ماشینی:
نقش و کارکرد فرهنگي مدارس روستايي در گسترش سبک زندگي 1 مدرن؛ نمونه موردي روستاي مصلح آباد 2 دکتر نعمت الله فاضلي چکيده در اين بررسي مردمنگارانه با تکيه بر تجربه هاي زيسته و خاطرات دوران تحصيل و مدرسه ، تحليل و توصيفي از مدرسه روستايي در ايران و نقش و کارکردهاي فرهنگي اين مدارس در زمينه تأثيرگذاري و گسترش شيوه زندگي مدرن يا تجدد در روستا ارائه مي شود؛ سپس چالش ها و دستاوردهاي اين مدارس بيان مي گردد.
اين احساس براي افرادي مانند نگارنده که دوران مدرسه اش را در روستا گذرانده و سپس روستاي زادگاهش را براي هميشه وداع گفته و ساکن شهر شده است ، معمولا با تداعي خاطراتي از محيط روستايي نيز همراه است ؛ محيطي که در دهه هاي اخير به شدت دگرگون شده و با گذشته خود فاصله بسيار پيدا کرده است .
از آنجا که مهم ترين سرمايه حرفه اي من در «انسانشناسي »١ و «مردمنگاري »٢، تبديل همين تجربه هاي تلخ و شيرين زندگي به دانش علمي و فرهنگي است ٣، همواره اين علاقه را داشته ام که روزي درباره دوران مدرسه و تجربه هاي آن بنويسم ؛ ترويج و توسعه نوشتن و تحقيق کردن به اين سبک و سياق، در انسانشناسي ، مردمنگاري و مطالعات فولکلوريک ايران تازگي دارد و مي تواند راهي براي توليد دانش در تمام حوزههاي علوم انساني باشد.
ضمن تأييد اين ديدگاه، بايد در نظر داشت که تحول فرهنگي مذکور نيز به همان اندازة عامل اقتصادي، در مهاجرت روستاييان تأثيرگذار بود؛ زيرا نسل جوان اعم از فقير يا ثروتمند، اغلب محيط روستا را مطابق علايق و خواست هاي مدرن خود نمي داند.