چکیده:
یکی از اهداف توسعه سیاسی ، گسترش مشارکت و رقابت گروههای اجتماعی در زندگی سیاسـی است . با پیچیده شدن و گسترش جوامع ، اهمیت ارتباطات در بعد سیاسـی افـزایش یافتـه اسـت . رسانه های جمعی در کنار گروههای نفـوذ اجتمـاعی نقـش مـوثری در جامعـه پـذیری سیاسـی و مشارکت سیاسی دارند. هدف این پژوهش ، بررسی تاثیرات مصرف رسانه ای بر مشارکت سیاسـی دانشجویان دانشگاه اصفهان است . روش تحقیق و جامعه آماری این مطالعه شامل همه دانشجویان دانشگاه اصفهان از تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی ٨٩ ـ ١٣٨٨ بـوده کـه از این میان، نمونه ای به حجم ١٨٨ نفر به تفکیک رشته انتخاب شده است . یافته ها نشان می دهـد کـه همبستگی معناداری میان ابعاد مصرف رسانه های جمعی با میزان مـشارکت سیاسـی پاسـخگویان وجود دارد. در تمام ابعاد مشارکت سیاسی ، بعد رسانه های دیداری ـ شنیداری، پـیش بینـی کننـده مهم تری است و ارتباط بیشتری با مولفه های مشارکت سیاسی دارد. مشارکت سیاسی ، کمترین تاثیر را از مصرف رسانه های الکترونیک می پذیرد و این رسانه ها بیشترین تاثیر را بر مـشارکت سیاسـی اعتراضی و پست مدرن داشته اند.
خلاصه ماشینی:
مطالعات نوریس ٤ (١٩٩٦) بر روی اخبار رسانه های اروپایی و امریکایی نشان مـی دهـد که متغیرهایی از قبیل نوسازی، ویژگی سیـستم رسـانه ای، پوشـش و الگوهـای سیاسـی مورد استفاده در این اخبار و نوع مالکیت رسانه ها (عمومی یا تجـاری نبـودن آنهـا) بـر 5 رابطه بین استفاده از رسانه و میزان مشارکت سیاسی تأثیر می گذارد.
یافته هـای فیلـدمن و کاواکامی ٦ (١٩٩١) نشان می دهد، استفاده از رسانه های چاپی پیش بینی کننده قویتـری نسبت به متغیر مصرف تلویزیونی در مورد مشارکت سیاسی در بـین دانـشجویان ژاپنـی است .
٥. بین میزان مصرف رسانه ای با شیوه مشارکت سیاسی غیر متعارف پست مـدرن در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان رابطه وجود دارد.
مقدار همبستگی چندگانه مـصرف رسـانه ای بـا نگـرش نـسبت بـه مـشارکت سیاسـی ، ٦١درصد است و ضریب تعیین ٣٧درصد نشان دهنده مقدار قابـل تبیـین واریـانس هـای مشارکت سیاسی از روی ابعاد مصرف رسانه ای است .
دومین فرضیه پژوهش ، وجود رابطه بین میزان مصرف رسانه های جمعی بـا عوامـل روانشناختی ـ نگرشی مشارکت سیاسی بوده است .
فرضیه سوم، عبارت از وجود رابطه بین میزان مصرف رسانه هـای جمعـی بـا شـیوه مشارکت سیاسی متعارف است .
نتـایج نـشان مـی دهـد کـه رسانه های الکترونیک تأثیر زیادی بر این بعد از مشارکت سیاسی داشته اند.
آخرین فرضیه پژوهش ، وجود رابطه میان مصرف رسانه ای با شیوه مشارکت سیاسی غیر متعارف پست مدرن بوده است .
The Divided Electorate: Media use and Political Involvement, The journal of Politics, Vol. 65, No. 3, Pp. 759-784.
Young People, Online Communication & Political Participation.
Media Freedom, Political Knowledge and Participation.