چکیده:
این مقاله با هدف بررسی تاثیر بهزیستی معنوی و عزت نفس و شادکامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهرستان گرگان نوشته شده که برای تحقق این مهم ازروش تحقیق" توصیفی "از نوع همبستگی استفاده شده است. شادکامی و عزت نفس همواره یکی از موضوعات مهم و مورد علاقه دانشگاه فرهنگیان می باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بهزیستی معنوی نوشته شده بر عزت نفس و شادکامی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهرستان گرگان بوده است. جامعه ی آماری دانشجومعلمان ورودی سال 92 دانشگاه فرهنگیان شهرستان گرگان با حجم نمونه 201می باشد؛ابزار گرداوری داده هاپرسشنامه های بهزیستی معنوی Spiritual well being scale ، مقیاس شادی SHS و عزت نفس روزنبرگ بوده است.در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون t و رگرسیون چند متغیره جهت تعمیم نتایج از نمونه به جامعه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSSاستفاده شده است. نتایح پژوهش نشان دادهر کدام از متغیرهای بهزیستی معنوی و عزت نفس و شادکامی با یکدیگر ارتباط معناداری دارند. و جنسیت بر روی بهزیستی معنوی ، عزت نفس و شادکامی موثر است . علاوه بر این دانشجویان بومی نسبت به غیر بومی از شادکامی بیشتری برخوردارند.
This study aims to evaluate the effect of spiritual well-being, self-esteem and happiness the students of teacher-training university of Gorgan s to fulfill this important research methods "descriptive" of the correlation is used.
Happiness and self-esteem are always one of the most important issues of the University of Cultural Sciences. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of spiritual well-being written on self-esteem and happiness in students of Farhangian University in Gorgan.
Input students of teacher population of 92 years with a sample of 201 university teachers Gorgan city; The Ways of data collection are Spiritual well-being scale, SHS happiness scale and Rosenberg's self- esteem scale. In this study, to analyze the data Descriptive statistics and inferential statistics, coefficient correlation Pearson , t- test and Regression To generalize the results of the sample to the community and SPSS software was used for data analysis.
The results showed that each of these variables of spiritual well- being and self -esteem and happiness have a significant relationship with each other. It was also found that gender, is effective on spiritual well- being, self -esteem and happiness. In addition, native students are happier than non- native students.
خلاصه ماشینی:
com سميه کاظمي مجد Somaieh Kazemi Majd Shahid Beheshti University of کارشناس ارشد دانشگاه شهيد بهشتي تهران Tehran غلامعلي علي محمدي Gholamali Ali Mohammadi PHD student Lecturer at Imam دانشجوي دکترا مدرس دانشگاه فرهنگيان امام Khomeini Cultural University, خميني گرگان *organ Dr Negin Jabari دکترنگين جباري Assistant Professor Assistant استاديار دانشگاه ازاد اسلامي گرگان Professor and faculty member of *organ Islamic A]ad University چکيده Abstract اين مقاله با هدف بررسي تاثير بهزيستي معنوي و This study aims to evaluate the effect of عزت نفس و شادکامي دانشجو معلمان دانشگاه spiritual wellbeing, selfesteem and happiness the students of teacherفرهنگيان شهرستان گرگان نوشته شده که براي training university of *organ s to fulfill تحقق اين مهم ازروش تحقيق " توصيفي "از نوع this important research methods "descriptive" of the correlation is used.
بنابراين هدف پژوهش Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of spiritual wellحاضر بررسي تاثير بهزيستي معنوي نوشته شده بر being written on selfesteem and عزت نفس و شادکامي در دانشجويان دانشگاه happiness in students of Farhangian University in *organ.
در and inferential statistics, coefficient correlation Pearson , t test and ١١۶بررسي تاثير بهزيستي معنوي بر عزت نفس و شادکامي دانشجويان Study on the effect of spiritual well- being on the self- esteem and happiness of اين پژوهش جهت تجزيه و تحليل داده ها از آمار Regression To generali]e the results of the sample to the community and SPSS توصيفي و آمار استنباطي، آزمون ضريب همبستگي software was used for data analysis.