چکیده:
زمینه: هدف پژوهش حاضر پیش بینی مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی باکم توانی ذهنی بر اساس سبک فرزندپروری مادران آنها بود. روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان پیش دبستانی باکم توانی ذهنی شهر شیراز تشکیل می دادکه از میان آن ها58 نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسش نامه سبک فرزندپروری مادران و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی باکم توانی ذهنی را تکمیل کردند. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان دادکه سبک فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه پیش بینی کننده مثبت و معنی دار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). همچنین یافته های پژوهش نشان داد که سبک فرزند پروری اقتداری پیش بینی کننده منفی و معنی دار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). شایان ذکر است که در این پژوهش بین سبک استبدادی، سبک اقتداری و سبک سهل گیرانه با مشکل نارسایی توجه همبستگی معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده طراحی کارگاه های آموزشی در مورد سبک های فرزندپروری و اثرات هر یک از آنها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده مشکلات رفتاری دانش آموزان با کم توان ذهنی را کاهش داد.
خلاصه ماشینی:
") سبک Frick Rutter&Sroufe Luoma Parenting style Baumrind Hollenstein Darling & Steinberg Zervides& Knowles فرزندپروری را بهصورت الگوی نگرش والدین نسبت به تربیت کودکانشان تعریف کردهاند.
کودکان این والدین به مشارکت و همکاری تمایلی ندارند و از عزتنفس پایین، Coplan Desjardins Authoritarian Authoritative Permissive Rubin Morris DeHart Reitman Haapasalo& Tremblay Diaz Conger Webster-Stratton externalized externalized افسردگی و مشکلات در تصمیمگیری در سنین بزرگسالی رنج میبرند (بامریند،1991؛ ونار 1 ،1994؛ به نقل از دوایری و کاریمان 2 ،2006).
کمتوانیذهنی اختلالی است که بر تمامی جنبههای تحولی فرد اثرات منفی دارد و طبق آخرین تعریف، عبارت است از ناتوانی که با محدودیتهای معنادار در کارکرد هوشی و رفتار سازشی مشخص میشود؛ به گونهای که رفتار سازشی به صورت مهارتهای سازشی مفهومی، اجتماعی و عملی بیان میشود و این ناتوانی قبل Wenar Dwairy&Kariman Gimpel& Holland Sameroff Heller Campbell Katanin Galambos Bugental&Grusec Sameroff Lamborn Haapasalo&Tremblay Creasey& Jarvis Kuczynski&Kochanska Mental retardation از سن 18 سالگی شروع میشود ( لوکاسون 1 و همکاران، 2002).
بین سبک فرزندپروری مستبدانه مادران با مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری کودکان آنها همبستگی مثبت و معنادار دیده شد که این یافته با نتایج پژوهشهای قبلی (از جمله روبین و همکاران، 1994؛ استینبرگ و همکاران، 1994؛ گیمپل و هالند، 2002؛ سامروف، 2004؛ بامریند، 1991؛ هلر و همکاران، 1996) که نشان داده بودند سبک فرزندپروری مستبدانه والدین با پیامدهای رفتاری منفی همچون پرخاشگری و اختلالهای بروننمود و دروننمود و مشکلات رفتاری ارتباط مثبت و معنادار دارد، همسو است."