چکیده:
زمینه: در این پژوهش مروری، با مراجعه به مقالات و منابع روان شناختی مرتبط با موضوع و مطالعه و کنکاش آنها به جمع بندی و نتیجه گیری در مورد اختلال های اضطرابی در کودکان، علل به وجود آمدن این اختلال ها و روش های مداخله اقدام شده است. نتیجه گیری: اختلال های اضطرابی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی هستند که بسیاری از درمان گران به آن توجه ویژه داشته اند. برای مداخله در این اختلال ها دو نظریه شناختی- رفتاری و نظریه آدلری دو شیوه مطرح در این ارتباط هستند. شیوه ی شناختی- رفتاری که راهبردهایی را برای مقابله با اختلال های اضطرابی ارایه می دهد بیشتر جنبه ی درمانی و نظریه آدلری از این نظر که به شیوه های فرزند پروری و نوع الگو سازی والدین می پردازد، بیشتر جنبه ی پیشگیرانه دارد.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات انجام شده در مورد شیوعشناسی این Huberty Kendall, Podell and Gosch Dadds, Holland, Laurens, Mullins and Barrett Hirshfeld - Becker and Biederman Ginsburg, Beker, Drazdowski and Tein Schwartz and Waddell اختلال نشان داده که در حدود 8 تا 12 درصد کودکان و 5 تا 10 درصد نوجوانان با یکی از معیارهای تشخیصی اختلال اضطرابی، در حدی که روند زندگی عادی و عملکرد روزانهی آنها را مختل نماید، مواجه هستند (موسوی و همکاران، 1387).
Connolly and Bernstein Legerstee, Garnefski, Jellesma, Verhulst and Utens Liber, Van Widenfelt, Van der Leeden, Utens and Treffers King, Heyne and Ollendick نشانه های متداول در اختلال های اضطرابی در کودکی شناختی رفتاری جسمی اختلال در تمرکز واکنش بیش از حد به رویداد های کماهمیت اختلال در حافظه نگرانی زودرنجی کمال گرایی تفکر جزمی گوش به زنگی افراطی ترس از دست دادن کنترل ترس از شکست اختلال در حل مسئله و عملکرد تحصیلی کم رویی کناره گیری نیاز دایم به اطمینان خاطر دوباره پرسش مکرر سؤال نیاز به اجتناب از شباهت تند حرف زدن صحبت بیش از حد ناآرامی و بی قراری عادات رفتاری مثل کشیدن یا پیچاندن مو شتابزدگی لرزیدن افزایش ضربان قلب عرق کردن بیش از حد کوتاه بودن تنفس سرگیجه و تاری دید درد یا ناراحتی در قفسه ی سینه سرخ شدن صورت تهوع، استفراغ، اسهال گرفتگی عضلانی اختلال در خواب هابرتی، تی."