چکیده:
«گرافیتی» به تصاویر، حروف، نقاشی و بهطور کلی آثاری که روی ساختمانها، پلها و اموال عمومی در معرض دید عموم قرار گرفتهاند، گفته میشود. اینگونه آثار غالبا با استفاده از اسپری، ماژیک ضدآب یا خراش دادن سطوح بهوجود میآیند. عدهای یادگاری نویسی روی دیوارها و صندلی مدرسهها و دانشگاهها را نیز نوعی گرافیتی میدانند. بهطور کلی، گرافیتی از چند منظر قابل بررسی است. عدهای هر نوع تصویر و نوشتار روی اماکن و اموال عمومی را گرافیتی میدانند و برخی آن را پدیدهای هنری برمیشمرند که توسط اقشار متوسط جامعه بهویژه جوانان شکل گرفته است. آثار گرافیتی به موزهها راه نمییابند و در نمایشگاههای معتبر حضور ندارند اما صاحبان آنها معتقدند، تمام خیابانها و محلههای شهر میتواند نمایشگاه آثار و ایدههایشان باشد. در نتیجه، مردم برای دیدن این آثار نیازی به رفتن به گالریها و تهیة بلیت ندارند. از جمله هنرمندان مطرح در این حوزه میتوان به بنکسی اشاره کرد. آثار او در نقاط مختلف جهان بهویژه خاورمیانه دیده میشوند. در ایران نیز گرافیتی جای خود را بین جوانان باز کرده است. در حال حاضر افراد دیگری نیز مانند سالومه به گروه خالقان گرافیتی پیوستهاند. از دیگر نمونههای اولیة آثار گرافیتی میتوان به دیوارنگارههای دوران انقلاب اسلامی اشاره کرد که با استفاده از طلق و رنگآمیزی با اسپری انجام شدهاند. در این گرافیتیها چهرههای شخصیتهای مذهبی ـ سیاسی همراه با شعارهای مربوطه تصویر میشدند. بهطور کلی و در حال حاضر، وجه اجتماعی گرافیتی در ایران بسیار بارزتر از سایر وجوه آن است. در این مقاله «گرافیتی» از منظر فرهنگ بصری مورد توجه قرار گرفته است
خلاصه ماشینی:
"عدهای هر نوع تصویر و نوشتار روی اماکن و اموال عمومی را گرافیتی میدانند و برخی آن را پدیدهای هنری برمیشمرند که توسط اقشار متوسط جامعه بهویژه جوانان شکل گرفته است.
دیوارنگاشتة خام دستانه و گاه زننده، نقاشیهای مخطط، یادگاری روی دیوار مانند یادگارینویسیهای مرسوم بر در و دیوار، دیوارنوشتههای مبهم و نامنظم، شعارهای دیواری که از نقوش خطی و نوشتارهای نامنظم و مبهم تشکیل شدهاند (مهاجری، ۱۳۸۴: ۱۴۰)، و نیز کلمات یا طرحهایی که روی دیوارها و غیره، و معمولا در مکانهای عمومی، بهصورت بدخط خراشیده میشود (اسمیت، ۱۳۸۶: ۱۷۸) گرافیتی نامیده میشوند.
از جمله هنرمندان دیگری که در این زمینه به فعالیت پرداختهاند، میتوان به بنکسی۹ اشاره کرد که با گرافیتیهای معروفش در شهر لندن و سایر نقاط جهان، به بیان ایدهها و نظرات سیاسی خود پرداخته است.
گرافیتی در ایران اولین نمونة گرافیتی نوین در ایران مربوط به سال ۱۳۷۳ است و فردی به نام اسنس۱۴ آن را اجرا کرده است (کوثری، ۱۳۸۹: ۸۷) اما با توجه به ماهیت و کارکرد این شیوه، میتوان به آثار، تصاویر و نوشتههای روی دیوار طی سالهای انقلاب ایران نیز اشاره کرد و آنان را اولین نمونههای گرافیتی بهشمار آورد (همان: ۷۱).
اطلاعات کافی از گرافیتی و اماکن مربوط به آن در دست نیست؛ زیرا ارتباط گرافیتی با گروههای سنی در ایران مورد مطالعة علمی قرار نگرفته است اما بهنظر میرسد خالقان گرافیتی غالبا از طبقة متوسط و متوسط به بالا و گروه جنسی مذکر هستند؛ هر چند عدة کمی از دختران، مانند سالومه، نیز به این گروهها پیوستهاند (کوثری، ۱۳۸۹: ۹۹-۸۵)."