خلاصه ماشینی:
"در فصل سوم با نگاهی به موضوع ایجاد کشیدهها، محورهای مهمی چون فلسفة وجودی کشیدهها، تقویت خط زمینه، روشهای علاقهمند کردن هنرآموزان و دانشآموزان به خوشنویسی، دور و دوایر در خط نستعلیق، و ارائة چند سرمشق موضوعی در دستور کار قرار گرفته است.
در فصل چهارم به نکات آموزشی در فرایند تدریس پرداخته شده است و طی آن، سرفصلهایی که دبیران هنر در جریان آموزش با آنها درگیرند، مورد توجه قرار گرفته است.
مؤلف در مورد درونمایة اثر خود مینویسد: «تمام پیام این مجموعه میتواند در این فراز خلاصه شود که فرایند تعلیم خوشنویسی میتواند با پرهیز از ارائة نکات غامض، سرمشقهای نامناسب و دسترسناپذیر کردن خوشنویسی، این رشته را به هنری مردمی، آسانیاب و شیرین برای بچهها تبدیل کند.
بههمینسان، ارائة نکات تعلیمی و سرمشقهای ساده، معرفی روشهای کاربردی و توجه به حل برخی از مشکلات تعلیم میتواند راه را برای آموزش خوشنویسی در سطوح مختلف یادگیری هموار کند که تا حدامکان به آنها پرداخته شده است."