چکیده:
با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت توسعه آن در مقیاسهای ملی و نقش میانجی رسانهها، در این زمینه پژوهش حاضر درصدد برآمده تا نقش رسانههای جمعی را در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا به ورزش همگانی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق را جمعیت ۷۰۰۰ نفره از دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میدهند. با استفاده از جدول کرجسی مورگان و نمونهگیری تصادفی-طبقهای ۳۶۴ نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی مقطعی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه صادقیان (۱۳۹۰) با پایایی ۸۴۱/۰ بوده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها نیز از آزمون تی تک دامنه و با کمک نرمافزار spss و در سطح معناداری ۰/۰۵=α استفاده گردید. نتایج نشان داد، نقش رسانه بر آگاهسازی دربارهی فواید ورزش همگانی مطلوب بود ولی اطلاعرسانی رسانه در مورد مکانهای مناسب و همایشهای ورزش همگانی نامطلوب بود. همچنین میزان نقش رسانه، در ایجاد نگرش مثبت و تغییر مثبت رفتار نسبت به ورزش همگانی نامطلوب ارزیابی شد.
Considering the effect of sport on different dimensions of personal and social life، importance of its development atnational scale and mediator role of media in this regard. This study surveyed the role of mass media to attitudestosport for all in students of ALzahra university. The statistical population created from 7000 students، including 364 people who have been selected by Krejcie and Morgan’s table. Method of this study was cross-sectional survey and data were based on Sadeghiyan questionnaire. Its reliability has been determined as 0.841. Data analysis was performed using t-test، single domain and software SPSS16 with significant (p<0/5). The role ofthemedia ininformingthe publicaboutthe benefits of exercisewas desirable butthe mediainformationaboutappropriate placesandconferences about sport for allwere undesirable. The extent of the media's role in creating a positive attitude and positive change of attitudes towards sport was undesirable.
خلاصه ماشینی:
هر گونه برنامهریزی کلان برای استفاده مؤثر از عملکرد رسانهها نیاز به شناسایی عمیق در این زمینه و تحقیقاتی در زمینه این عملکردهای در محورهای مختلف توسعه ورزش دارد (توکلی و همکاران، 2013)؛ بنابراین این تحقیق درصدد پاسخ به این پرسش است که نقش رسانههای جمعی در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا شهر تهران به ورزش همگانی به چه میزان است؟ روش تحقیق این تحقیق برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق، از نوع کاربردی و برحسب اهداف تحقیق، از نوع توصیفی و از جنبه روش گردآوری دادهها، میدانی میباشد.
یافتههای تحقیق - بر طبق جدول 1 و با توجه به مقدار سطح معناداری (۰۵/۰P<) و مثبت بودن مقدار t میتوان نتیجه گرفت که میزان آگاهی دانشجویان از فواید ورزش همگانی برای سلامت جسمی بالا میباشد و تلویزیون بالاترین نقش را در این آگاهی دارد.
) - بر اساس اطلاعات جدول 2 و با توجه به سطح معناداری (۰۵/۰P<) و مثبت بودن مقدار t میتوان نتیجه گرفت که میزان آگاهی دانشجویان از فواید ورزش همگانی برای سلامت روانی نیز بالا میباشد و در این مورد نیز تلویزیون بالاترین نقش را دارد.
)- با توجه به مقدار سطح معناداری (۰۵/۰P<) و منفی بودن مقدار t میتوان نتیجه گرفت که میزان برنامههای تلویزیون و رادیو و نشریات در مورد مکانهای مناسب ورزش همگانی پایین بوده است (جدول ۵).
) - در سطح معناداری (۰۵/۰P<) و با توجه به منفی بودن مقدار t میتوان این نتیجه را گرفت که میزان اثرگذاری رسـانه، در ایجـاد تغییر مثبت رفتار نسبت به ورزش همگانی پایین بوده است (جدول ۷).