چکیده:
مقاله حاضر به رویکرد برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب نسبت به پوشش ورزش زنان پرداخته است و سعی شده است تا تصویر جامعی از شیوه پرداختن به ورزش بانوان و مقایسه آن با ورزش مردان در سیمای استان ها مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر استراتژی توصیفی، ازنظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و ازنظر هدف کاربردی میباشد. برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب تهران، خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به صورت تصادفی انتخاب و درمجموع برنامههای هر شبکه به مدت سه هفته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد، سهم بانوان از تعداد 327 برنامه ورزشی پخش شده در مقابل مردان صفر است. به عبارت دیگر در مدت چهار ماه تحقیق هیچ پوشش اختصاصی ورزش بانوان در برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب صورت نگرفته است. پوشش برنامههای ورزشی مردان 6/70 درصد و ترکیبی (بدون جانب داری جنسیت) 4/29 درصد را به خود اختصاص داده است. رسانههای جمعی نقش تاثیرگذاری در توسعه ورزش بانوان دارند؛ اما با توجه به نتایج به دست آمده این نقش به دلایلی، به درستی ایفا نمیشود. استفاده بهینه از کارکردهای رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون استانی به عنوان یک رسانه محلی و قابل اعتماد، برای اعتلای ورزش بانوان در سطح جامعه ضروری به نظر میرسد.
This study was descriptive in terms of research strategy، the execution path، and the purpose of content analysis. Television sports programs in selected provinces of Tehran، Khuzestan، Kurdistan، Sistan and Baluchestan، Khorasane Razavi were randomly selected and a total of three weeks each network application has been investigated. The results showed that the proportion of women versus men played sports program number 327 is zero. In other words، the four-month investigation no specific women's sport coverage in television sports programs in selected provinces has been done. Men's sports coverage 70.6 percent mix (gender neutral) 29.4 percent is accounted for. The mass media's role in influencing the development of women's sport، but according to the results of these reasons، it is not playing correctly. Efficient use of mass media، especially television، provincial functions as a trusted local media to promote women's sport at the community level seems necessary.
خلاصه ماشینی:
کرمی و همکاران (1390) با ارائه تحقیق خود در با عنوان تحلیل محتوای برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی سراسری کشور با رویکرد ورزش بانوان، به این نتیجه رسیدند که سهم بانوان از مدتزمان نمایش برنامهها 3/3 درصد و در مقابل برای آقایان 3/84 درصد میباشد، بانوان در 23 و آقایان در 44 رشته ورزشی در تلویزیون نمایش داده شدهاند.
پوشش برنامههای ورزشی آقایان در شبکههای تلویزیونی استانی منتخب 6/70 درصد مجموع این برنامهها را به خود اختصاص داده و 4/29 درصد نیز بدون تأکید جنسیت بوده است؛ اما در مدت زمانی تحقیق هیچ پوششی از ورزش بانوان مشاهده نشد و برابر صفر بود.
"تحلیل محتوای برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی کشور با رویکرد ورزش بانوان".
M. A in sport management, Islamic Azad University of Kurdistan (Received: Oct. 15, 2013 - Accepted: Dec. 17, 2013) Abstract This study was descriptive in terms of research strategy, the execution path, and the purpose of content analysis.
student of sport management, Payame Noor University (Received: Oct. 07, 2013 - Accepted: Dec. 17, 2013) Abstract Purpose of this study was media coverage of achievement medals in wrestling and volleyball compared with football in half front page of sports newspapers.
M. A in sports management of Tehran University (Received: Sep. 25, 2013 - Accepted: Dec. 17, 2013) Abstract Considering the effect of sport on different dimensions of personal and social life, importance of its development atnational scale and mediator role of media in this regard.