چکیده:
این پژوهش به مطالعه نقش معلم در زمینهسازی ظهور و تحقق جامعه عدل مهدوی میپردازد. در این نوشتار، رسالت نظام آموزشی با تأکید بر مؤلفه معلم و نقش و رسالت وی در تربیت نسل منتظر و در نهایت، ایجاد آمادگی، زمینه و بستر مناسب در اجتماع و فراتر از آن در جهان برای ظهور منجی موعود حضرت مهدی( تبیین میشود.روش پژوهش کیفی _ توصیفی است و با استفاده از شیوه مصاحبه _ مصاحبه با صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت و نیز حوزه مهدویت، به جمعآوری دادهها پرداخته شده و گفتمان به شیوه کیفی _ تحلیلی تجزیه و تحلیل گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"مسئله این است که اگر برای ایجاد تحول و تغییر در زیرساختهای جامعه با هدف رسیدن به نقطه مطلوب _ که همان ایجاد جامعه مهدوی است _ همه نهادها، سازمانها و بنیادهای سازنده جامعه به شکل فعال سهم خویش را به اجرا میگذارند، در این میان سهم نهاد آموزش و پرورش و بهطور مشخص سهم و نقش «معلم» چیست؟ اهمیت نقش و جایگاه ویژه نظام تعلیم و تربیت در تربیت نسل منتظر و ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت و زمینهسازی برای ظهور و تحقق انقلاب جهانی حضرت حجت( وقتی روشنتر میشود که با توجه به آیات و روایات پی ببریم قیام حضرت مهدی( به یارانی نیاز دارد و این امر میسر نخواهد شد، مگر با تعلیم و تربیت مهدوی.
3. شناسایی امکانات، ابزار، برنامهها، فرصتها و راهکارهایی برای ایجاد معرفت عمیق در معلم برای ایفای بهتر نقش زمینهساز و تبدیل شدن به الگوی عملی یک منتظر واقعی در تربیت نسل منتظر، یافتۀ دیگر این پژوهش است؛ ازجمله بهره گیری از قرآن و عترت و دورههای آموزشی کوتاهمدت، برگزاری همایشها، هماندیشیها، برنامههای فرهنگی _ هنری، مسابقات، معرفی کتابهای مناسب در اینباره در قالب مسابقه، فعالیتهای تبلیغی، انجام کارهای پژوهشی درباره مهدویت با توجه به روحیه پرسشگری فرهنگیان، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، ایجاد سرفصلهای جدید در موضوع مهدویت در تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان، استفاده از برنامههای صدا و سیما در اینباره، استفاده از فضاهای فرهنگی جامعه، حوزههای علمیه، انس با علمای فرهیخته و عالمان مهدوی، تشکیل حلقات علمی و فکری میان خود معلمان با محور تربیت مهدوی در دانشآموزان، ایجاد فضای اردویی، ارتباط با مکانهای مقدس همچون مسجد مقدس جمکران، زیارتها و دعاهای مرتبط با امام زمان( و..."