خلاصه ماشینی:
"باورداشت مهدویت با بیان اخبار و آثار 1 مهدوی _ در تفسیر آیه (ومن أظلم ممن منع مساجد الله أن یذکر فیها اسمه وسعی فی خرابها أولئک ما کان لهم أن یدخلوها إلا خائفین لهم فی الدنیا خزی ولهم فی الآخرة عذاب عظیم( (بقره: 114) از سدی 2 نقل کردهاند که خزی و خواری آنها در دنیا به این است که وقتی مهدی( قیام میکند، قسطنطنیه را فتح کرده و آنان را میکشد (طبری، 1415: ج1، 699؛ رازی، بیتا: ج1، 211و ج4، 1133؛ ثعلبی، 1422: ج1، 261؛ میبدی، 1371: ج1، 325-326؛ اندلسی، 1422: ج1، 529؛ ابنعادل، بیتا: ج2، 53؛ سیوطی، بیتا: ج1، 108؛ شوکانی، بیتا: ج1، 132؛ قنوجی بخاری، 1420: ج1، 183).
وقایع و حوادث بعد از ظهور: در موضوع فرود آمدن حضرت عیسی( بر زمین و شرکت ایشان در نماز جماعت مسلمانان و حوادث آن زمان، مطالبی درباره امام مهدی( نقل شده که به صورت غیرمستقیم حاکی از باور به مهدویت است (حقی بروسی، بیتا: ج4، 27 و ج7، 498 و ج8، 384؛ قنوجی بخاری، 1420: ج2، 599؛ ملا حویش، 1382: ج4، 82).
2. اندیشه مهدویت دارای آثار زیانبار از دیگر دلایل منکران این آموزه، این است که اندیشه مهدویت و اعتقاد به آمدن امام مهدی( آثاری مخرب و زیانبار دارد؛ از قبیل: الف) سوءاستفاده سیاسی توسط حکومتهای فاسد، احزاب و گروهها: در بسیاری از تفاسیر، دلیل مخالفت با مهدویت، سوء استفاده حاکمان، احزاب و گروههای سیاسی از این موضوع بیان شده و تا حدی پیشرفتهاند که حتی مهدویت را ساخته حکومتها، گروهها و احزاب سیاسی برای پیشبرد اهداف خود میدانند (رشیدرضا، بیتا: ج9، 482، 499، 502-504 و مراد از اهل در اینجا معصومی است که این روایت از وی نقل شده است."