چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش ایمن سازی درپیشگیری از آسیب جنسی دختران نوبالغ کم توان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری را تمامی مراکز آموزشی دخترانه کم توان ذهنی شهر تهران تشکیل می دهند که 64 مرکز می باشد. واحدهای نمونه برداری شامل چهارمرکز آموزشی دخترانه کم توان ذهنی است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مراکز آموزشی دخترانه کم توان ذهنی شهر تهران انتخاب شدند. بعد از اجرای پرسشنامه «آسیب پذیری جنسی کودکان و نوجوانان» علیایی زند با اعتبار و روایی بالاتر از (85/0= )، تعداد 40 دانشآموز نوبالغ کم توان ذهنی، به عنوان گروه آسیب پذیر تر جنسی شناخته شدند و جهت ایمن سازی در مقابل آسیب پذیری جنسی تحت برنامه های مداخله آزمایشی قرار گرفتند. بدین ترتیب که ابتدا بعد از انجام پیش آزمون برنامه های مداخله آزمایشی ارائه گردید، درادامه پس آزمون صورت گرفت، سپس بعد از دوهفته با اجرای آزمون پیگیری، پایداری آموزش ایمن سازی، بار دیگر در بوته آزمایش قرار گرفت. در نهایت، با استفاده از مدل آماری اندازه گیری مکرر به آزمون سئوال های پژوهش پرداخته شد. یافته ها نشان دادند که آموزش ایمن سازی جنسی در حفظ واحترام به حریم جسمی و مهارت های مقابله ای در برابر آسیب پذیری جنسی دختران نوبالغ کم توان ذهنی آموزش پذیر موثر است. از این رو پیشنهاد می شود سایر کودکان نوبالغ دختر وپسراستثنایی با استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع، جهت پیشگیری از آسیب پذیری جنسی، در مراکز آموزشی مورد آموزش قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان دادند که آموزش ایمن سازی جنسی در حفظ واحترام به حریم جسمی و مهارت هـای مقابلـه ای در برابر آسیب پذیری جنسی دختران نوبالغ کـم تـوان ذهنـی آمـوزش پـذیر مـؤثر اسـت .
وی ، به منظور آموزش ایمن سازی جنسی در کودکان کم توان ذهنی و بالا بـردن توانـایی آن هـا در زمینۀ پیشگیری و مقابلـه بـا سـوء اسـتفاده جنسـی پژوهشـی انجـام داد کـه اصـول برنامـه هـای آموزشی آن بر افزایش توان خـود محـافظتی ، تـأمین ایمنـی شخصـی و ارتقـای سـطح دانـش جنسی در زمینۀ شناخت اندام هـای جنسـی و حـریم شخصـی و خصوصـی در کنـار آمـوزش مهارت های مقابله ای هنگام روبرو شدن با سوء استفاده جنسی ، اسـتوار بـوده اسـت .
جدول ٨ آزمون تعقیبی بنفرونی مقایسه میانگین های مهارت های مقابله ای در برابر آسیب پذیری جنسی ، در سه سطح (پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری ) سطوح پیش آزمون پس آزمون پیگیری پیش آزمون 6/42 6/15 پس آزمون 0/001 -0/27 پیگیری 0/001 0/140 با توجه به اطلاعات جـدول ٨ مـی تـوان مطـرح نمـود کـه تفـاوت معنـاداری در سـطح ٠٠١=α بـین مهـارت هـای مقابلـه ای در برابـر آسـیب پـذیری جنسـی بـین پـیش آزمـون بـا پس آزمون و پیگیری وجود دارد.
نتایج نشان دادند که آموزش ایمن سـازی جنسـی بـه دختـران نوبـالغ کـم تـوان ذهنـی آمـوزش پـذیر، مهـارت هـای مقابلـه ای آنهـارا در برابـر آسیب پذیری جنسی ، به صورت معناداری افزایش می دهـد.