چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسی ها در دانش آموزان با نارسایی های یادگیری ویژه و دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا در پایه دوم راهنمایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهر اردبیل بود. آزمودنی های پژوهش شامل 160 دانش آموز (40 دانش آموز با نارسایی های یادگیری ویژه، 40 دانش آموز با پیشرفت تحصیلی پایین، 40 دانش آموز با پیشرفت تحصیلی متوسط و 40 دانش آموز با پیشرفت تحصیلی بالا) پایه تحصیلی دوم راهنمایی شهر اردبیل بود که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های خواندن، نوشتن و ریاضیات، مقیاس پذیرش همسالان، آزمون گروه سنجی و آزمون هوشی ریون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین دانش آموزان با نارسایی های یادگیری ویژه و دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا در پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسی ها تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج بیان می کند که دانش آموزان با نارسایی های یادگیری ویژه و دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در پذیرش همسالان مشکلات بیشتری دارند. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره ای برای دانش آموزان استثنایی دارد؛ پیشنهاد می گردد با آموزش مهارت های برقراری تعاملات اجتماعی به دانش آموزان دارای نارسایی های یادگیری ویژه به آن ها کمک شود تا با افزایش محبوبیت خود در بین همکلاسی ها بتوانند بر مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند.
خلاصه ماشینی:
Vaughn, Zaragoza, Hogan & Walker 9.
Jimerson, Egeland, Sroufe & Carlson 10.
بـه عـلاوه ، در این پژوهش امکان مقایسه دانش آموزان با نارسایی های یادگیری ویژه و دانش آموزان بـا پیشرفت تحصیلی پایین ، متوسط و بالا فـراهم شـده اسـت ؛ بنـابراین هـدف از ایـن پـژوهش مقایسه پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسی ها در بین دانش آمـوزان بـا نارسـایی هـای یادگیری ویژه و دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا، متوسط و پایین می باشد.
این نتایج نشان مـی دهـد کـه بین گروه های دانش آموزان با نارسایی های یادگیری ویژه و دانـش آمـوزان دارای پیشـرفت تحصیلی پایین ، متوسط و بالا، حداقل از نظر یکی از متغیرهای وابسته تفاوت معنادار وجـود دارد.
بحث نتایج نشان داد که بین دانش آموزان با نارسایی های یـادگیری ویـژه و دانـش آمـوزان عـادی دارای پیشرفت تحصیلی بـالا، متوسـط و پـایین در پـذیرش همسـالان از نظـر خـود تفـاوت معناداری وجود دارد.
به عبارت دیگر، از نظر دانش آمـوزان داری نارسـایی هـای یـادگیری ویژه آن ها کمتر از دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین ، متوسط و بالا مورد پذیرش 1 همسالان قرار می گیرند.
در این پژوهش هـا نتیجـه گیـری شـده اسـت کـه دانـش آمـوزان دارای نارسـایی هـای یادگیری ویژه در مقایسه با دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی کـم بهتـر مـورد پـذیرش همسالان قرار می گیرند.
Roberts & Zubrick گسترش اجتماعی در دانش آموزان با نارسایی های یـادگیری ویـژه از دانـش آمـوزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و متوسط کمتر است (٠٠١>P).
The Relationships among Behavior, Social Cognition, and Peer Acceptance in School-Identified Children with Learning Disabilities.