چکیده:
در میان عوامل تاثیر گذار در تربیت و شخصیت انسانی عامل "خانواده" از دیگر عوامل تاثیر گذاری بیشتر
دارد. خانواده نخستین آموزشگاهی است که کودک در آن قرار گرفته و بر اساس آنچه درآن می بیند
میآموزد. از جمله تربیت و شخصیتی که در خانواده صورت می گیرد تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان
است نقش خانواده در سازندگی و شخصیت اخلاقی فرزندان بسیار مهم است. خانواده برای اینکه بتواند
نقش خود را به خوبی در این راستا ایفا کند در کنار این که نسبت به ملحق شدن فرزندان به فضایل اخلاقی
اهتمام ورزید و باید فرزندان را از رذایل اخلاقی بر حذر دارد. باید به گونه ای عمل کند که از افتادن
فرزندان در ورطه اخلاقی پیشگیری شود.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: خانواده ، رذائل اخلاقي، پيشگيري، درمان ٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه "بسم الله الذي علم بالقلم علم الا نسان ما لم بعلم نحمده و نصلي علي رسوله الکريم ما بعد" نقل است فرزندان را بر اساس سه خصلت تربيت نماييد: ١- ولايت پيامبر ٢- دوست داشتن اهل بيت ٣- تلاوت قران مجيد قطعا فرزنداني که بر پايه هاي فوق تربيت شوند خداوند متعال آنان را به اوج عزت و عظمت نائل ميگرداند.
حال به فرضيه هاي تحقيق مي پردازيم : ــ تعليم و تربيت و اهداف تعليم و تربيت چيست ؟ ــ نظام تربيتي که در نهج البلا غه ذکر شده داري چه جنبه هايي است ؟ ــ جنبه هاي عقلاني، هدايتي، معنوي اجتماعي، در نهج البلاغه چيست ؟ تعليم و تربيت عبارت است از فراهم آوردن زمينه ها و عوامل به فعاليت رساندن يا شکوفا ساختن در جهت رشد و تکامل اختياري او به سوي هدف هاي مطلوب بر اسلاس برنامه سنجيده شده با توجه به اينکه در مورد تعريف تعليم و تربيت گذشته تعريف ياد شده ، نظريه ي گوناگوني ارائه شده است ، جهت آشنايي و بهره برداري بيشتر، تعريف آن را از زبان چند صاحب نظر اين علم (فن ) بيان ميداريم .
٧٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * ٢ - جنبه عقلاني: يکي از جنبه هاي نظام تربيتي از ديدگاه نهج البلاغه تکيه بر عقل و استفاده از روش هاي عقلاني در بر خورد با امور است .