چکیده:
هدف اصلی این مقاله «بررسی جایگاه مهارت های خودکفایی فردی در برنامه درسی دوره متوسطه حرفه ای دانش آموزان آهسته گام آموزش پذیر» می باشد. بدین منظور، به بررسی میزان توجه و عنایت عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش، زمان و ارزشیابی) به مهارت های خودکفایی فردی پرداخته شد. روش تحقیق مورد استفاده «زمینه یابی» بود. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان ستادی مربوط (45 نفر)، کلیه متخصصان برنامه ریزی درسی مربوط (100 نفر)، کلیه دبیران دوره متوسطه حرفه ای استان قزوین (120 نفر) و کلیه کارفرمایان افراد آهسته گام مشغول به کار در شهرستان قزوین (15 نفر) بودند. در این مطالعه تعداد 223 نفر از نمونه مذکور شرکت داشتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه ای 44 سؤالی جمع آوری و با استفاده از روش های آمار استنباطی (t تک نمونه ای، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD) تحلیل شد. بر اساس نتایج به دست آمده، دو گروه متخصصان و کارشناسان، برنامه درسی را دارای قابلیت بالایی برای افزایش مهارت های خودکفایی فردی دانش آموزان آهسته گام برای رسیدن به خودکفایی فردی قلمداد کرده اند؛ ولی دو گروه دبیران و کارفرمایان این برنامه ها را دارای قابلیت اندکی برای توسعه مهارت های ذکر شده در بین دانش آموزان آهسته گام دانسته اند. بدین ترتیب با توجه به تفاوت نظر دو گروه متخصصان برنامه ریزی درسی و کارشناسان ستادی با دبیران و کارفرمایان باید اذعان داشت که برنامه درسی موجود بیشر توسط کسانی حمایت می شود که در محیط واقعی اثرگذاری آن حضور ندارند و بنابراین این حمایت قابل دفاع نمی باشد و بازنگری و اصلاح این برنامه ضرورت دارد
This study examined the place of individual self-sufficiency skills at vocational secondary schools for students with special needs. The main question addressed here was the extent of attention paid to individual self-sufficiency skills in the curriculum. A sample of 223 of vocational curriculum experts and teachers as well as employers participated in this survey study. For data gathering respondents completed a 24-itme questionnaire. Results indicated that experts assumed the curriculum of high capability for enhancing individual self-sufficiency skills among students whereas teachers and employers had an opposite view. Therefore، it was concluded that the curriculum needs substantial revision in order to incorporate the views of educators and employers and enrich job related skills among students.