چکیده:
مریل در انتقاد به روش های سخنرانی در تدریس اعلام کرد که «صرف انتقال اطلاعات ، یادگیری و آموزش نیست». بلکه، آموزش و یادگیری اصولی دارد که زیر بنای آموزش موثر است و به « اصول اولیه آموزش مریل» معروف شده است. در پژوهش حاضر تاثیر استفاده از طراحی آموزشی مبتنی بر اصول اولیه آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری درس زیست شناسی پایه اول دبیرستان بررسی شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و طرح پژوهشی استفاده شده پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. فرضیه پژوهش عبارت بود از اینکه طراحی آموزشی مبتنی بر اصول اولیه آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان پایه اول متوسطه در درس زیست شناسی موثر است. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) بررسی شد. یافته ها نشان داد که بین میزان یادگیری و یادداری گروه آزمایش و کنترل در درس زیست شناسی تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری و یادداری بهتری بهره مند است. بنابراین، با استفاده از اصول اولیه آموزش مریل، می توان میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان را بهبود بخشید.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر استفاده از اصول اولیه اموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری دانش اموزان اسماعیل زارعی زولرکی ،مهدی بدلی،و محمد حسن امیر تیموری 1 چکیده مریل در انتقاد به روش های سخنرانی در تدریس اعلام کردکه «صرف انتقال اطلاعات ،یادگیری و آموزش نیست ».
بنابراین ،اصل ارائه یا نمایش بیان کنندة این است که در فرایند آموزش فقط از سخنرانی محض استفاده نشود، بلکه از روش های دیگر آموزشی که می توانند یادگیری دانش آموزان را فعال کنند نیز در ارائه موضوع مورد نظر استفاده شود.
در پژوهشی دیگـر،تومـاس نیلسـن ١(٢٠١٠) اصـول اولیـة آموزش مریل رابه صورت ترکیبی با متغیرهای دیگر استفاده کرده است که عنوان این پـژوهش ، «بررسی ترکیبی حاشیه نویسی اجتماعی ، اصول اولیه آموزش و یادگیری مبتنی بر تـیم بـر درک مطلب ، تفکرانتقادی و مهارت های فراشناختی دانش آموزان »بود.
جدول ۱: شاخص های توصیفی نمرات پیش آزمون ،پس آزمون یادگیری و آزمون یادداری به تفکیک گروه (آموزش دیده با روش مبتنی بر اصول اولیة آموزش مریل و آموزش سنتی یا متداول ) توصیف آماری گروه ها گروه میانگین انحراف استاندارد تعداد نمرات پیش آزمون کنترل 1.
بحث و نتیجه گیری برای بررسی فرضیه های پژوهش ، میزان یادگیری و یادداری دانش آموزانی کـه بـا طراحـی آموزشی مبتنی بر اصول اولیة آموزش مریل آموزش دیدنـد، در مقایسـه بـا میـزان یـادگیری و یادداری دانش آموزان آموزش دیده به روش سنتی و متداول ، بررسی شد.