چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی مراکز پیش دبستانی و مهدهای قرآنی در مهارتهای خواندن و یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان پایه اول دبستان بود. جامعه آماری،کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دبستان شهرستان فریمان در سال تحصیلی 90-91 بود. از جامعه یاد شده نمونه ای 146 نفری انتخاب شد. برخی از شرکتت کنندگان دوره پیش دبستانی را در پیش دبستانی قرآنی گذرانده بودند، برخی پیش دبستانی نرفته بودند و عده ای هم در پیش دبستانی های عادی بوده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های محقق ساخته و انطباق یافته یادگیری خودتنظیمی و مهارتهای خواندن ویژه کودکان دبستانی استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمونهای تعقیبی مربوطه تحلیل شد.
نتایج نشان داد کودکانی که به پیش دبستانی قرآنی رفته اند از توانایی خواندن بالاتری نسبت به بقیه گرو هها برخوردارند و برنامه های پیش دبستانی قرآنی بر پیشرفت مهارتهای خواندن آنان تاثیر مثبتی داشته است
Aim: The main objective of this research program investigating the role of pre-school centers and Quran pre-school on self-regulating learning and reading skill in first-grade students.
Method: Statistical population is all of students in first grade elementary schools of Fariman city in academic year of 1390-91. We selected 146 students from this population. Cluster random sampling method was used. students had be in regular pre-school groups، Quran pre-school and not preschool before elementary school. We developed and used self-regulating learning and reading skill scales for gathering data. Data analysis was computed by ANOVA and Related Post Hoc tests.
Results: Results show that students that had been in Quran preschool have better reading than group that had not went preschool (p
Conclusion: Preschool programs، in specially، Quran preschools، have important role on development of reading skills and self-regulation learning، and then it should be spread.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی مهدهای قرآنی و مراکز پیشدبستانی عادی در پیشرفت مهارتهای خودتنظیمی و خواندن دانشآموزان پایه اول دبستان دکتر حسین کارشکی 1 دکتر مجید پاکدامن 2 فاطمه قربانی 3 چکیده هدف این پژوهش بررسی نقش برنامۀ درسی مراکز پیشدبستانی و مهدهای قرآنی در مهارتهای خواندن و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان پایه اول دبستان است.
نتایج نشان داد کودکانی که به پیشدبستانی قرآنی رفتهاند از توانایی خواندن بالاتری نسبت به بقیه گروهها برخوردارند و برنامههای پیشدبستانی قرآنی بر پیشرفت مهارتهای خواندن آنان تأثیر مثبتی داشته است (05/0p واژگان کلیدی: خودتنظیمی، مهارتهای خواندن، پیشدبستانی، آموزش اسلامی، مهد قرآن عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد Email: Kareshki@um.
پژوهشگران معتقدند که استفاده دانشآموزان از راهبردهای خودتنظیمی، خودکارآمدی آنان را افزایش میدهد و باعث ارتقای یادگیری آنان می شود (زیمرمان،19 > با توجه به اهمیت مهارتهای خواندن و خودتنظیمی، مطالعۀ عوامل مؤثر بر آنها در سه دهۀ اخیر بیش از پیش مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است.
بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی اثربخشی برنامههای پیشدبستانی عادی و مهدهای قرآنی در پیشرفت مهارتهای یادگیری خود تنظیمی و خواندن کودکان پایه اول دبستان و مقایسه اثربخشی مراکز یاد شده در ارتقای مهارتهای خودتنظیمی و خواندن کودکان دبستانی است.
جدول 4: تحلیل واریانس یکراهه برای مقایسه خودتنظیمی در سه گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری هدف تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی برنامههای پیشدبستانی مختلف در پیشرفت مهارتهای خودتنظیمی و مهارتهای خواندن کودکان پایه اول دبستان و مقایسه اثربخشی برنامههای آموزش مراکز پیشدبستانی عادی و قرآنی در ارتقای مهارتهای خودتنظیمی و خواندن کودکان دبستانی بود.