چکیده:
به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا تنها ر اهی که پیش روی مدیران قرار دارد ، داشتن نیروی
انسانی توا نمند و کارآمد که بنیاد ثروت و دارا یی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیار زیادی
برای کلیه موسسات و سازمان ها، خواهد د اشت. در مقاله حاضر، به بررسی رابطه یادگیری سازمانی و
توانمندسازی کارکنان و سنجش میزان احساس توانمندی کارکنان و تعیین موقعیت دانشگاه از نظر
یادگیری سازمانی پرداخته شده است . از این رو از دو پرسشنامه استاندارد یادگیری و توانمندسازی استفاده گردید. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 271 نفر از کارکنان دانشگاه تربیت مدرس با تحصیلات لیسانس و بالاتر است . نمونه آماری تحقیق 74 نفر محاسبه ش د. با این حال تعداد 90 پرسشنامه توزیع گردید و تجزیه انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان15 SPSS و تحلیل داده ها بر اساس تعداد 89 نفر با استفاده از نرم افزار داد رابطه معنی دار میان یادگیری بر توانمندسازی و تاثیر بسیار قوی یادگیری بر توانمندسازی است و نیز مشخص گردید که در دانشگاه ، پنج بعد توانمندی که عبارتند از : احساس شایستگی، استقلال، موثر بودن، معنی داری و اعتماد در کارکنان وجود دارد ، اما از هفت بعد یادگیری سازمانی، سه بعد : کار و یادگیری گروهی، اشتراک دانش و رهبری مشارکتی از حد متوسط کمتر و چهار بعد : چشم اندار مشترک، فرهنگ یادگیری، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان، از حد متوسط بالاتر است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پـژوهش نشـان داد رابطه معنی دار میان یادگیری بر توانمندسازی و تأثیر بسیار قوی یادگیری بـر توانمندسـازی اسـت و نیـز مشخص گردید که در دانشگاه ، پنج بعد توانمندی که عبارتند از: احساس شایستگی ، استقلال ، مـوثر بـودن ، معنی داری و اعتماد در کارکنان وجود دارد، اما از هفت بعد یادگیری سازمانی ، سـه بعـد: کـار و یـادگیری گروهی ، اشتراک دانش و رهبری مشارکتی از حد متوسط کمتر و چهار بعد: چشم اندار مشـترک ، فرهنـگ یادگیری ، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان ، از حد متوسط بالاتر است .
اصول ارائه شده در این مقاله یک سازمان توانمند مبتنی بر یادگیری سـازمانی را بنـا می نهد، و اینکه چگونه می توان فضایی برای فعالیت های خارق العاده و در عین حـال وجـود حـس اعتماد و همدلی در افراد ایجاد نمود و چگونه می توان هم افزایی در کارهای گروهی را بـه معنـای واقعی کلمه تحقق بخشید این تحقیق همچنین رابطه متغیر مستقل یادگیری و ابعاد پـنج گانـه متغیـر وابسته توانمندسازی را مورد سنجش قرار داده و به پرسش های زیر پاسخ می دهد: آیا یادگیری سازمانی بر احساس شایستگی ، احسـاس اسـتقلال ، احسـاس مـؤثر بـودن ، احسـاس معنی داری و احساس اعتماد میان کارکنـان دانشـگاه مـؤثر اسـت ؟ آیـا رابطـه معنـاداری بـین ابعـاد توانمندسازی با یادگیری سازمانی کارکنان دانشگاه وجود دارد؟ از این رو ابتدا مبانی نظری تحقیق به صورت اجمالی مرور می شود.