چکیده:
بهبود عملکرد در حال حاضر در صدر صورت جلسات بسیاری از سازمان ها در سطح جهان بوده و با توجه به گسترش روش های ارزیابی عملکرد سازمان، لازم است توجه کافی به انتخاب روشی گردد که تا حد امکان بیشترین میزان بازگشت سرمایه گذاری را داشته باشد (وانگرسمی، 2003) . کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل کیفیت اروپائی (EFQM) ابزارهای برای ارزیابی عملکرد سازمان با هدف بهبود مستمر سازمانی هستند. این مقاله به مقایسه و بررسی این دو مدل پرداخته و پس از بررسی و مقایسه ی توانایی ها و ضعفهای هر یک، از دو منظر تعالی سازمانی و اندازهگیری عملکرد، به این نتیجه میرسد که هر دو مدل از بسیاری از موارد مفهوم مشابهی دارند. در حالی که EFQM از اصول TQM پشتیبانی می کند، کارت امتیازی متوازن بر استراتژی سازمان تاکید دارد
خلاصه ماشینی:
تاریخ پذیرش : ٩٢/٠١/٢٠ بهبود عملکرد در حال حاضر در صدر واژه هایکلیدی: بنیاد کیفیت اروپایی (EFQM)، کارت امتیازی متوازن (BSC)، ارزیابی عملکرد سازمان ، تعالی سازمانی طبقه بندی موضوعی: L٢ مقدمه تنها در طول ١٥ سال اخیر، افزایش بهره وری در سطح جهان ٤٥ برابر شده است که این افزایش معجزه آسا به طور عمده نتیجه بهبود در سیستم های مدیریتی سازمان ها و سیاست های علمی، تحقیقاتی و اقتصادی صحیح در کشورهای پیشرفته صنعتی بوده است .
از بین این مدل ها جایزه بنیاد کیفیت اروپائی (EFQM) و کارت امتیازی متوازن (BSC) از شهرت خوبی برخوردار هستند و در سازمان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند.
راه های بسیاری برای مدیریت کیفیت و سیستم خود ارزیاب موجود می باشد، لکن این مدل اگرچه بیان میکند که باید به هر ٩ دسته معیار به یک میزان توجه نمود، اما هیچ دستورالعمل ساختارمندی جهت تحقق آن پیشنهاد نکرده ، و دست سازمان را برای استفاده از ابزارهای گوناگون باز می گذارد (حاجی ابراهیم زرگر، ١٣٨٤) .
آشکارسازی نقش بازخوردهای استراتژیک و یادگیری مقایسه روش های ارزیابی کارت امتیازی متوازن (BSC) و جایزه کیفیت اروپا (EFQM) برای مقایسه ی این دو مدل از چارچوب کانجی که برای مقایسه ی مدل های تعالی سازمان و چارچوب اوتلی که جهت بررسی سیستم های کنترل مدیریت به کار میرود استفاده شده است .