چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر مداخله های روان شناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی انجام گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بدین منظور والدین 36 دانش آموز کم توان ذهنی به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس رفتار سازشی وایلند استفاده شد. داده ها با روش آماری کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها تفاوت معناداری را بین عملکرد دانش آموزان کم توان ذهنی در دو گروه آزمایش و کنترل در رفتارهای سازشی نشان داد (p < 0.001). بنابراین می توان نتیجه گرفت کهمداخله های روان شناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
به بیان دیگر میتوان گفت ، تفاوت بین نمره های دو گروه بیان کننده ی ایـن مطلـب اسـت کـه مداخلـه هـای روان شـناختی و آموزشـی مبتنـی بـر خانواده ، بر رفتارهای سازشی دانش آموزان کـم تـوان ذهنـی تـأثیر دارد و بـا در نظـر گـرفتن مجذور اتا میتوان گفت ٧٨ درصد این تغییرات ناشی از تأثیر برنامه مداخله است .
به سخن دیگر میتوان گفت ، تفاوت بین نمره های دو گروه از دانش آموزان بیان کننـده ی ایـن مطلـب اسـت کـه مداخلـه هـای روان شـناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده ، بر رفتار جنبشی- حرکتی این افراد تأثیر دارد و با در نظر گـرفتن مجذور اتا، میتوان گفت ٣٨ درصد این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله است .
بـه بیـان دیگـر مـیتـوان گفـت ، تفاوت بین نمره های دو گروه بیان کننده ی این مطلب است که مداخله هـای روان شـناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده ، بر اجتماعی شدن دانش آموزان کم توان ذهنی تـأثیر دارد و بـا در نظر گرفتن مجذور اتا، میتوان گفت ٤٨ درصد این تغییرات ناشی از مداخلـه اسـت .
به بیان دیگر میتوان گفت ، تفاوت بین نمره های دو گروه بیان کننده ی این مطلب است که مداخله هـای روان شـناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر خودیاری عمومی دانش آموزان کم تـوان ذهنـی تـأثیر دارد و بـا در نظر گرفتن مجذور اتا، میتوان گفـت ٣٧ درصـد ایـن تغییـرات ناشـی از مداخلـه اسـت .