چکیده:
هدف این مطالعه بررسی رابطه هویت با رضایت از زندگی در دانش آموزان دبیرستانی
نوجوان ۱۶ تا ۱۸ ساله و نقش میانجیگرانه عملکرد خانواده (موژلفههای گوناگو نآن) بود.
در این پژوهش» روش توصیفی از نوع همبستگی به کا رگرفته شد. شرکت کنندگان
پژوهش, دانش آموزان مدارس دوه دبیرستان استان آذربایجان غربی بودند که نمونه مورد
نظر با استفاده از روش نمونهگیری:خوشهای چند مرحلهای از چند شهر انتخاب شدند.
آزمونهای سنجش وضعیتهای هویت, مقیاس چندوجهی رضایت از زندگی دانشآموزان و
مقیاس سنجش عملکرد خانواده استفاده شد. برای تحلیل ننایج رگرسیون گام به گام مورد
استفاده قرا رگرفت.ننایج حاصل نشان دادن که وضعینهای هویت با ابعاد گوناگون رضایت
از زندگی همبسنگی دازد و قادر به پیشبینی اجزا ی آن هستند. اجزای متفاوت کارکرد
خانواده با رضایت از زندگی و انواع وضعیتهای "هویت رابطه داشتند. بررسی نش میانجی
اجزای عملکرد خحانواده در رابطه میان وضعیتهای هویت و رضایت از زندگی حاکی از این
بود که برخی از اجزاء توان افزایش پیش بینی را ندارند و نمیتوانند شش میانجی را ایفا
کنند. از میان اجزای متغیر فوق» مولفه همبستگی برای تمام مولفههای رضایت از زندگی
نقش میانجی را ایفا میکند و میتواند قدرت پیشبینی را به صورت معنادار افزایش دهد.
جامعهپذیری خانواد» گسستگی» به هم تنیدگی » آرمان خانوادگی» تعارض و سبکهای
والدینی دیگر اجزای عملکرد خانواده بودند که توانستند قدرت پیشبینی معادله رگرسیون
را برای برخی از ابعاد رضایت از زندگی افزایش دهند.
The present study aimed to investigate the relationship between ego identity and life satisfaction in 14 to 18-year-old high school students and to examine the mediatory roles of family functioning and its different components. A descriptive method of correlational type was utilized in order to achieve this goal. The target population of the study was high school students of different cities of West Azerbaijan Province and the sample was drawn through multistage cluster sampling method. The instrumentation comprised objective measures of ego identity status (EOM-EIS)، multidimensional students’ life satisfaction scale (MSLSS) and family functioning scale (FFS). Step-wise regression was used for the purpose of data analysis. The obtained results indicated that identity status correlated with family function components and could predict those. There was a relationship between different components of family functioning، life satisfaction، and different types of identity status. A study of the mediatory role of family functioning components in the relationship between identity status and life satisfaction revealed that all of family functioning components could not increase identity status predicting power and hence are not able to fulfill a mediatory role. From among the components of the above-mentioned variable، cohesion played a mediatory role for all the components of life satisfaction and could significantly increase the predicting power. Family sociability، disengagement، enmeshment، family idealization، conflict and parenting styles were the other components of family functioning which could significantly increase the power of regression equation for some dimensions of life satisfaction.