چکیده:
اهیت و نقش اساسی خانواده در رشد کودک و ابعاد گوناگون آن همواره مورد تایید صاحب نظران و دانشمندان علوم تربیتی بوده است، از این رو به منظور بررسی اثرات روانشناختی (شناختی، عاطفی، رفتاری و اجتماعی) دوری از مادر (شاغل و خانه دار) بر کودکان 5 تا 7 ساله در مهد کودک، پژوهش حاضر در دو بخش مورد بررسی قرار گرفت. بخش نخست با روش توصیفی با روش توصیفی و نمونهگیری از مهد کودکهای نواحی شمال، غرب، جنوب،شرق و مرکز تهران (مناطق 1، 3، 5، 7 و 15 آموزش و پرورش و بهزیستی) به روش خوشهای تصادفی ساده صورت گرفت که در نهایت 177 کودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. در بخش دوم به روش علّی-مقایسهای 43 کودک به عنوان گروه ملاک و 34 کودک به عنوان گروه کنترل و همتی این گروه با آنها مقایسه شدند. ابزار این تحقیق در بعد شناختی آزمون ریون، در بعد اجتماعی وایلند، در بعد عاطفی رندولف و در بعد رفتاری پرسشنامه مشکلات رفتاری محقق ساخته بود که روی کودکان و مادران آنها اجرا شد. نتایج توصیفی نشان داد که در وضعیت شناختی، نمره هوش اکثریت کودکان 5 تا 6 ساله و 6 تا 7 ساله در حد متوسط و بالاتر از آن بود. از لحاظ عاطفی اکثریت (55/5درصد) کوکان در وضعیت دلبستگی نا ایمن به سر میبرند و دارای اختلال دلبستگی بودند و بقیه آنان دلبستگی ایمن داشتند. از نظر وضعیت رفتاری، اکثریت کودکان اختلال دلبستگی از نوع واکنشی داشتند. سن اجتماعی اکثر کودکان 5 تا 6 ساله طبیعی و بالاتر بود، اما سن اجتماعی اکثریت کودکان 6 تا 7 ساله کمتر از متوسط بود. نتایج آزمون t در مقایسه با نتایج دو گروه ملاک و کنترل نشان داد که کودکان مهد کودکی از نظر هوش نسبت به کودکان غیر مهدکودکی وضعیت بهتری داشتند، اما اختلال دلبستگی و مشکلات رفتاری آنان بیشتر از کودکانی بود که نزد مادر نگهداری میشدند. مقایسه کوکانی که در مهد کودک بودند (اعم از مادر شاغل و غیر شاغل) نشان داد که در هیچ کدام از متغیرهای تحت مقایسه، تفاوتی وجود ندارد، اما کودکان مادران شاغل مشکلات رفتاری بیشتری نسبت به کودکان مادران غیر شاغل نشان دادند. از نظر جنسیت، مقایسه دختران و پسران بیانگر آن بود که فقط در آزمون دلبستگی تفاوت این دو گروه معنادار بود، به عبارت دیگر اختلال دلبستگی در پسران بیشتر از دختران مشاهده شد.
Scientists and scholars of education have constantly approved of theindispensable and vital role of family in different aspects of children’s growth. The purpose of the present study was to investigate the psychological (cognitive، affective، behavioral and social) impact of motherchild separation on 5 to 7-year-old kindergarten children among employed and non-employed mothers. This research was carried out in two different phases. In the first descriptive phase، simple random cluster sampling method was utilized and a number of 177 children were selected from kindergartens located in the northern، western، southern، eastern and central parts of Tehran (School Districts 1، 3، 5، 7 and 15 of the department of education and state welfare organization). In the second phase، 43 and 34 children were respectively selected as the criterion and control groups using the casualcomparative method. The instrumentation in the cognitive، social، affective and behavioral domains consisted of Raven's Test، Wyland Test، Randolph’s Test and a self-devised questionnaire، respectively. The tests were administered to the children and their mothers. The descriptive results indicated that in the cognitive domain most 5 to 6- and 6 to 7-year-old children obtained average and above-average intelligence scores. In the affective domain، most children (55 percent) were in an insecure state of attachment and suffered from attachment disorder whilst the rest of the children were in a secure attachment condition. Regarding the children’s behavior، most children suffered from reactive attachment disorder. The social age of most 5 to 6-year-old children was normal and above average; however، it was below average for most 6 to 7-year-old ones. The t-test results and the comparison of the control and criterion groups indicated that children attending kindergarten compared to non-attending ones were in a better state intelligence-wise. Nevertheless، these children suffered from more attachment and behavioral disorders compared with the children of non-employed mothers. The comparison of children attending kindergarten (of both employed and non-employed mothers) showed that there was no difference among them considering all the variables under study; nonetheless، children of the employed mothers suffered from more behavioral problems in comparison with those of non-employed ones. Regarding the gender variable، it was shown that there was only a significant difference in the attachment test. In other words، the attachment disorder was more common and observable among the boys compared to the girls.