چکیده:
Science education has a special place in the school curriculum. This is more and less true in education systems throughout the world، including developed or developing countries، with the Islamic countries belonging almost invariably to the second category. All countries behave similarly with respect to technology education as well، only by neglecting this critical subject from their explicit curriculum. Such neglect، however، is more consequential in Islamic countries than developed countries since it will fuel the perpetuation of under developed status. The neglect، though، appears to be more intense in developed countries as well. The purpose of this article is to de-nullify technology education from the school curriculum، especially in the education system of Islamic countries. This is argued to be the most reassuring way to initiate gradual exit from the existing calamity such counties face. Technology education is recognized as catering to the competency of technological mentality or solving technological problems. To take this directive seriously، however، requires that fundamental differences between science and technology education be understood and that technology education be taken out of the shadow of science education in the school curriculum. The differences thus mentioned have been introduced in this article in eleven aspects، substantiating the claim that technology education deserves a sovereign space in the curriculum. The author، then، takes a step further by discussing some rather significant strategies that would have to be enacted if the end of technology education is to be met with success.
تربیت علمی در برنامه درسی مدارس جایگاه ویژه و والائی دارد. این حکم درباره تمام کشورها، خواه کشورهای پیشرفته و خواه کشورهای کمتر پیشرفته و در حال توسعه که قریب به اتفاق کشورهای مسلمان نشین در دسته اخیر قرار می گیرند، بیش و کم صحیح است. اما از جنبه دیگری کشورهای توسعه یافته و کشورهای متعلق به جهان اسلام نیز با یکدیگر شباهت دارند که به غفلت نسبت به تربیت تکنولوژیک باز می گردد. البته غفلت مورد اشاره در کشورهای جهان اسلام چون با تبعات جدی در زمینه تداوم توسعه نایافتگی همراه است، از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است. شدت غفلت نیز در برنامه درسی مدارس کشورهای توسعه یافته به اندازه کشورهای توسعه نیافته نیست.
هدف این مقاله تاکید بر غفلت زدائی از تربیت تکنولوژیک به ویژه در کشورهای جهان اسلام است تا مگر به دلیل این اهتمام زیربنائی شاهد برون رفت تدریجی آنان از وضعیت نامطلوب فعلی که با تاکیدات دین اسلام نیز به هیچ رو سازگار نیست باشیم. تربیت تکنولوژیک به معنای دست یابی به ظرفیت تفکر تکنولوژیک و قدرت حل مسائل تکنولوژیک نیازمند باز شناسی است. در فرایند بازشناسی نیز مهم ترین اقدام تفکیک میان شایستگی های مترتب بر تربیت علمی و تربیت تکنولوژیک است که متاسفانه تا کنون چندان به آن پرداخته نشده است. در این مقاله این تمایزات در یازده محور شرح داده شده و از آن چنین نتیجه گیری شده است که تربیت تکنولوژیک مقوله ای متمایز از تربیت علمی و نیازمند تدابیر ویژه آموزشی است. برخی تدابیر ویژه ای که می تواند در این جهت مورد توجه قرار گیرد نیز در بخش پایانی و در قالب راهبرد ها مورد واکاوی قرار گرفته اند.