چکیده:
خداوند و صفات او مهم ترین مساله ای است که فکر بشر را به خود مشغول نموده است؛ گواه بر این مدعا آثار فیلسوفان و متکلمان در طول تاریخ اندیشه بشر است. ابن سینا از مشاهیر حکمت مشا با نگاهی واقع گرا و برآمده از متن هستی کوشیده است تصویری دقیق تر از ذات و صفات خداوند ارائه نماید و بر شناخت هرچه بیشتر خالق هستی و زیبایی و اطلاق آن صحه گذارد. بررسی تقسیم صفات، عینیت صفات با ذات و تکثر و ترادف صفات در جای جای آثار گسترده ابن سینا روشن می سازد که ابن سینا هم تکثر و هم ترادف صفات را مطرح نموده است و طرح تکثر صفات بیان گر نظر دقیق او و ارائه ترادف صفات نمایان گر دیدگاه دقیق تر وی است و هر دو تبیین ابن سینا از این ادعای ملاصدرا که ترادف صفات موجب تعطیل می گردد مبری است؛ چرا که دقت ابن سینا در طرح ترادف صفات سبب شده است خداوند نه تنها از تکثر در خارج منزه گردد، بلکه از تکثر برآمده از حیثیات ذهنی نیز پیراسته گردد در حالی که دیدگاه عینیت مصداقی و اختلاف مفهومی ذات و صفات خداوند از این ویژگی برخوردار نیست.
God and His attributes are the most important issues that have preoccupied human thought; philosophical and theological texts have demonstrated them during throughout the history of human thought. Avicenna is one of the celebrities of Peripatetic philosophers that his viewpoint is realistic and derived from very existence per se and he presents the most precise outlook on God’s essence and His attributes and he endorses further understanding of creator of world and His aesthetics and absoluteness. To accomplish this important achievement is necessary to investigate the division of Divine attributes، the identity of the attributes with the Essence، their multiplicity and synonymity. The result of these studies reveals that Avicenna has presented the both: multiplicity and synonymity of attributes. And plurality of Divine attributes designs his presice theory and synonymity of attributes intend to represent his most precise point of view. Both of his explanation of divine attributes، make him free from this Mulla Sadra΄s claim that the synonymity of attributes leads to the absolute negative theology; because Avicenna΄s synonymity of attributes leads to God΄s essence not only to be free from multiplicity of aspects objectively but also will be free from the multiplicity intentionally. Meanwhile، Mulla Sadra's view on the attributes of God does not have this feature.