چکیده:
هدف این پژوهش ، بررسی اثر کانون توجه خودگف ه ت های بازیک انن تازه کار ب ابتکس ل در تمرین های پرتاب آزاد بر اضطراب حالتی آنان در آزمون انت اقل با حضور تماشاگر بود. بدین من وظر ٣٨ دختر مب دتی با میانگ ن ی سنی ٢٢ سال و اضطراب ص یتف م وتسط به صورت ت اصدفی انت اخب شدند.تق م یس شرکت کن ده ها بر اساس پیش آزمون به سه گروه هم اسن انجام گرفت و طی ٦ جل ه س به تمرین ١٢٠ پرتاب آزاد بس ابتک ل با تکرار کله م مچ (گروه خودگف ه ت با کانون توجه درونی)، مرکز ح ه قل (گروه خودگف ه ت با کانون توجه بیرونی) و بدون خودگف ه ت (گروه ک رتن ل ) پرداخت دن. دو روز پس از مرحله اکت اسب ، آزمون انت اقل با حضور ت امشاگر انجام شد. دقت پرتاب ها با است افده از مقایسی ٥ ارزشی و اضطراب حالتی با است افده از پرسشانمه خودسن یج ایلی نویز ٢ در پیش آزمون ، انت اهی مرحله اکت اسب و آزمون انت اقل مورد ش جن قرار گرفت . ناتیج ت ل یلح واریانس چ دنگانه دو عاملی ترکیبی، تاف وت م ینع داری را بین اضطراب حالتی گروه ها در مراحل مخ ف لت نشان نداد (٠٠٥<p). بنابراین دست اکری برای توجه خودگف ه ت های بازیک انن تازه کاردر تمرین های پرتاب آزاد بس ابتک ل اثر زیادی بر اضطراب حالتی آنان در پرتاب با حضور ت امشاگر ندارد و مربیان می توانند بدون صرف زمان و انرژی در این خ وصص ، انت اخب خودگف ه ت های آموزشی را به خود بازیک انن واگذار کن د.
خلاصه ماشینی:
ناتيج ت ل يلح واريانس چ دنگانه دو عاملي ترکيبي، تاف وت م ينع داري را بين اضطراب حالتي گروه ها در مراحل مخ ف لت نشان نداد (٠٠٥ کليد واژه ها: اضطراب حالتي ، پرتاب آزاد بس ابتک ل ، خودگف ه ت، کانون توجه ، مب دتي ١- کارشناس ارشد دانش اگه آزاد اسلامي ٢- واحد علوم و ت اقيقح ت ،گروه تربيت بدني ت رهان ، ايران استاديار دانش اگه الزهرا (س ) ٣- دانشاير دانش اگه الزهرا (س ) مقدمه اجراي م اهرت ت ت ح تاثير م يغت رهاي اجرا (هم وچن ؛ هوشياري، اضطراب ، يگتس و...
نتايج پژوهش ها ن اشن مي دهند که خودگويي آموزشي، بي رتش باعث مت رمکز کردن توجه و خودگويي انگ زيشي، بي رتش باعث افزايش انگ زيه ، اعت امد به نفس و تلاش مي شود (٢٢)؛ ولي پژوهش هاي متانقضي هم در اين مورد وجود دارد؛ به عنوان مثال ، تئودروکيس و هم اکران در سال ٢٠٠٢ اثر خودگويي آموزشي بر اجراي مهارت پاس ، دريبل و پرتاب آزاد بس ابتک ل را مورد بررسي قرار دادند.
بنابراين در پژوهش حاضر، با تغيير جهت توجه در خودگويي آموزشي بازيکانن تازه کار ب ابتکس ل طي تمرين هاي پرتاب آزاد، اثر کانون توجه خودگفته ها بر اضطراب حالتي آنان در انت اهي مرحله اکت اسب بدون حضور تماشاگر و آزمون انت اقل با حضور تماشاگر بررسي شد.